چگونگی تشخیص سلامت گوسفند

چگونگی تشخیص سلامت گوسفند

تشخیص سلامت گوسفند

چگونه صاحبان می توانند تشخیص دهند که گوسفند بیمار است؟ گله داران برای تشخیص سلامت گوسفند باید آگاه باشند که گوسفندها در مقابل بیماری ها بسیار مقاوم هستند و متاسفانه دیر نشان می دهند که بیمار هستند یا خیر. مالکان باید همیشه گله خود را زیر نظر داشته باشند تا در صورت بروز هر گونه تغییر در رفتار یا وضعیت بدن بتوانند سریعا مداخله کنند.

روش تشخیص بیماری گوسفندان

باید بگوییم که به روش های مختلفی می توان از سلامت گوسفندان اطمینان پیدا نمود. از همین رو در زیر به انواع روش های مختلف آن نیز اشاره شده است.

کمبود اشتها گوسفند

کمبود اشتها بزرگترین هشدار بیماری گوسفندان است. در حالی که گوسفندان سالم تقریبا تمام روز را صرف غذا خوردن یا جویدن می کنند، گوسفندان بیمار تقریبا هیچ چیزی نمی خورند. اگر گوسفند بی حال یونجه را می جود، باید فورا مداخله کنید. زیرا بدون مصرف خوراک کافی، باکتری های مهم شکمبه، اولین معده گوسفند، می میرند. این حکم اعدام برای گوسفندان خواهد بود. بنابراین رفتار غذایی حیوانات باید همیشه در نظر گرفته شود. برای تشخیص سلامت گوسفند حتما باید اشتهای سالم یک گوسفند بررسی شود.

به دلیل پشم ضخیم، تعیین وضعیت تغذیه گوسفند می تواند دشوار باشد. دنده های حیوان فقط باید کمی از طریق پشم قابل مشاهده باشد و نباید به وضوح احساس شود. استخوان لگن گوسفند نیز نباید آسان باشد. گوسفند لاغر اغلب نشان دهنده کرم، انگل یا بیماری بدتر است.

اسهال گوسفندان نشانه چیست؟

اسهال اغلب نشانه واضح بیماری و راحت ترین روش تشخیص سلامت گوسفند یا بیماری آن است. یک محرک جایگزین می تواند تغییر در غذا باشد. در صورتی که گوسفند علاوه بر اسهال، بی تفاوت یا ضعیف باشد، باید از نظر وجود انگل درونی معاینه شود و در صورت لزوم درمان شود.

وضعیت بدن گوسفند بیمار

گوسفندان بیمار را نیز می توان از روی وضعیت بدنشان تشخیص داد. حیوانات بی تفاوت به نظر می رسند و سر خود را بی حال آویزان می کنند. آنها بی حال و آهسته بقیه حیوانات گله را دنبال می کنند. علائم پیچ خوردگی یا شکستگی می تواند شامل قوز پشت، دراز کشیدن، لنگیدن یا لنگش باشد. اگر حیوانات لنگند و پاهای عقبی آنها از هم باز شود، ممکن است عفونت چرکی رخ دهد. گوسفندانی که دچار درد می شوند اغلب دندان های خود را به هم می سایند و با پاهای خود به شکم خود می زنند که از طریق می توان تشخیص سلامت گوسفند را به راحتی داد.

درجه حرارت گوسفند سالم چقدر باید باشد؟

دمای طبیعی یک گوسفند بالغ بین 38.5 تا 39.5 درجه سانتی گراد است. دمای بدن تا 40 درجه سانتیگراد برای بره ها طبیعی است. تب می تواند نشانه ای از بیماری های عفونی با افزایش قابل توجه عوامل بیماری زا، به عنوان مثال در پستان، رحم یا حتی مسمومیت خون باشد. دمای پایین می تواند در نتیجه اسهال یا از دست دادن خون رخ دهد. صاحبان برای تشخیص سلامت گوسفند باید خون و مدفوع گوسفند خود را به طور مرتب چک کنند.

نحوه نفس کشیدن گوسفند بیمار و سالم

نفس کشیدن نیز می‌تواند نشانه‌ای باشد: گوسفند هنگام استراحت، 9 تا 18 بار در دقیقه به طور منظم و بی‌صدا نفس می‌کشد. اگر چشم گوسفند شیری یا کدر باشد، ممکن است عفونت کلامیدیا داشته باشد. نگاه بی حال نیز می تواند نشانه ای از بیماری باشد. در ناحیه لب نباید ترشح، پوسچول یا پوسته در دهان و بینی وجود داشته باشد، زیرا ترشحات بینی ممکن است حاوی پوزه گوسفند باشد. کیسه آب در ناحیه گلو می تواند به معنای هجوم انگل باشد. اگر گوش حیوانات سردتر یا گرمتر از حد معمول باشد، ممکن است بیماری نیز وجود داشته باشد. گوش کج می تواند نشان دهنده عفونت گوش باشد. در تشخیص سلامت گوسفند رنگ پریده مخاط نشان دهنده کم خونی و آلودگی انگل است.

تشخیص سلامت گوسفند از پنجه

از پنجه های گوسفند باید به طور منظم مراقبت کرد و نباید بیش از حد رشد کند. چنگال های بریده شده یا ساییده شده به طور یکنواخت برای سلامت حیوان مهم هستند. شکاف بین پنجه باید از نظر چربی یا چرک بررسی شود. علاوه بر این، پنجه ها نباید بوی کپک می دهند. یک گوسفند سالم روی همه پاها وزن یکسانی دارد و لنگ نمی شود.

چگونه گوسفندان را سالم نگه داریم؟

اگر می خواهید گوسفندی سالم نگهداری کنید، باید به اقامتگاه مناسب، شرایط مرتع مناسب، تغذیه مناسب گونه و درمان مناسب برای بیماری های احتمالی توجه کنید. اساسا، هنگامی که یک گله گوسفند با شرایط سازگار شد، آب و هوای باکتریایی خاصی در گروه ایجاد می شود. میکروب های خاصی نیز در گله گوسفندان ایجاد می شوند که حیوانات به آنها عادت کرده اند و دیگر نمی توانند به آنها آسیب برسانند. خاک همچنین حاوی باکتری های خاصی است که گوسفندان به آن عادت می کنند.

تشخیص سلامت گوسفند جدیدی که وارد گله می شود

اگر حیوان جدیدی به گله گوسفندان وارد شود، این آب و هوای باکتریایی زیر و رو می شود. از یک طرف، حیوان جدید میکروب های جدیدی را وارد گروهی می کند که گوسفندان باقی مانده باید به آن عادت کنند. اما عضو تازه گروه نیز باید با آب و هوای باکتریایی غالب سازگار شود. در بدترین حالت، حیوان جدید بیماری ها را به گله می آورد.

اگر نمی خواهید خود را در معرض این خطر قرار دهید، باید از خرید حیوانات اجتناب کنید و به تدریج گله را با فرزندان خود گسترش دهید. یک جایگزین این است که حیوان خریداری شده را حداقل به مدت دو هفته قرنطینه کنید. پرورش دهندگان گوسفند می توانند سلامت حیوان را به خوبی کنترل کنند و سپس آن را در گله ادغام کنند. اگر سلامت حیوان در طول قرنطینه بدتر شود، صاحبان می توانند اقدامات هدفمند انجام دهند.

جمع بندی

برای تشخیص سلامت گوسفند باید با تمام علائم بیماری آنها آشنا باشید. سلامتی گوسفندان برای حفظ بهره ‌وری و سوددهی منابع دامی بسیار اهمیت دارد. برای این منظور، نظارت دقیق بر وضعیت فیزیکی، تغذیه، واکسیناسیون، پارازیت‌کنترل، وضعیت احشا و سلامت پوست گوسفندان ضروری است.

سوالات متداول درباره تشخیص سلامت گوسفند

  1. برای تشخیص سلامت گوسفند باید به چه مواردی توجه شود؟
    علائم مختلفی ممکن است برای تشخیص مشکلات سلامتی در گوسفندان وجود داشته باشد، از جمله: کاهش وزن، تغییر در رفتار و فعالیت، علائم تنفسی، علائم گوارشی، تغییر در رنگ پوست و مو، علائم تورم و التهاب و …
  2. چگونه می‌توان از بیماری ها در گوسفندان جلوگیری کرد؟
    برای پیشگیری از بیماری‌ها در گوسفندان، اقداماتی مانند واکسیناسیون منظم، کنترل پارازیت‌ها، تغذیه مناسب، نظافت محیط زندگی و مراقبت‌های بهداشتی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
  3. چه زمان هایی باید بیشتر به سلامت گوسفندان توجه داشت؟
    زمان‌های خاصی مانند فصل تولیدات، فصل تولید شیر، فصل تولید گوشت، فصل تولید نسل جدید و زمان‌های استراحت و تغذیه مناسب برای گوسفندان، زمان‌های حساس برای نظارت دقیق بر سلامت آن‌ها هستند.
  4. چه اقداماتی باید در صورت بروز بیماری یا مشکلات سلامتی در گوسفندان انجام شود؟
    در صورت بروز بیماری یا مشکلات سلامتی در گوسفندان، بهتر است با کمک دامپزشک محلی تماس بگیرید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب انجام شود. همچنین جدا کردن گوسفندان مبتلا به بیماری از سایر گوسفندان جهت پرهیز از انتقال عفونت نیز الزامی است.
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + شانزده =