استرس سرمایی و شروع آسیت

بیماری آسیت چیست؟

پرورش دهندگان طیور امروزه می دانند که رشد طیور، دچار تغییرات فیزیولوژیکی شده است. برخی از پرورش دهندگان طیور برای رشد سریعتر، گوشتی تر شدن و  ضریب تبدیل غذایی بهتر این تغییرات فیزیولوژیکی را به وجود می آورند. ممکن است که این تغییرات در ظاهر به نفع پرورش دهنده باشد؛ اما در طولانی مدت، این تغییرات فیزیولوژیکی موجب بروز بیماری و مشکلات زیادی برای طیور می شود. یکی از بیماری هایی که برای طیور به علت این تغییرات به وجود میاید، استرس سرمایی و شروع آسیت می باشد. این بیماری در 20 سال اخیر بسیار در طیور زیاد شده است.

بیماری آسیت چیست؟

مرگ طیور به علت بیماری آسیت

بروز استرس سرمایی و بیماری آسیت

در گذشته جوجه ها و طیور در مدت زمان 14 هفته به وزن بازاری می رسیدند. اما امروزه با توجه به این تغییرات فیزیولوژیکی، این زمان رشد به 6 هفته هم می رسد. این زمان سریع رشد می تواند برای پرورش دهندگان سود زیادی داشته باشد. اما برای طیور آسیب های بسیار زیادی مانند بروز همین استرس سرمایی و بیماری آسیت می شود.

هنگامی که رشد طیور سرعت زیادی داشته باشد، شش آن ها ظرفیت و توانایی تامین اکسیژن مورد نیاز را ندارد. زیرا این رشد سریعتر مربوط به اندام شش نمی باشد و رشد آن سرعت زیادتری پیدا نمی کند.

هنگامی که شش ها مانند دیگر قسمت ها رشد نداشته باشند، نمی تواند اکسیژن مورد نیاز بدن را تامین کنند. این گونه بیماری آسیت در طیور به وجود میاید.  آسیت به دلیل جمع شدن مایع در محدوده بطنی شکمی که به دلیل عوامل مربوط با احتیاج به تامین اندازه های بالای اکسیژن برای بافت‌ها ایجاد می شود بروز می‌کند.

اسامی دیگر بیماری آسیت

بیماری آسیت با نام های دیگری هم شناخته می شود. شناخت این نام ها کمک می کند تا بهتر با استرس سرمایی و شروع آسیت آشنا شوید تا در هنگام بروز این بیماری آن را راحت تر تشخیص دهید. این نام ها عبارت است از:

اسامی دیگر بیماری آسیت

قرمزی گوشت طیور به دلیل استرس سرمایی

  • بزرگ شدن بطن راست قلب
  • فشار بالای سرخرگی
  • آب آوردگی شکم

این اسامی نام های دیگر بیماری آسیت می باشد.

علائم بیماری آسیت

آسیت به دلیل جمع شدن مایع در محدوده بطنی آشکار می شود. از همین رو این بیماری، آب آوردگی شکم طیور نیز شناخته می‌شود. مایع جمه شده در محدوده بطنی پلاسمایی است که از کبد ترشح می‌شود. این رخداد به عنوان نتیجه آخرین از زنجیره آسیب هایی است که در آخر استرس سرمایی و شروع آسیت به دلیل عدم دریافت اکسیژن کافی شش ها در طیور ایجاد می شود.

روش جلوگیری از استرس سرمایی در طیور

برای آنکه از بروز استرس سرمایی در طیور جلوگیری کنید باید برخی اقداماتی انجام دهید که طیور شما به شکل صحیح رشد کند. در اولین کار باید وعده های غذایی طیور را کنترل کنید. زیرا تغذیه نامناسب یکی از مهم ترین دلایل در بروز استرس سرمایی و شروع آسیت می باشد. به عنوان مثال مصرف به اندازه ویتامین c می تواند مانع بروز این بیماری شود. اما برای دریافت وعده غذایی سالم باید نزد یک متخصص روید و از آن برای طیور خود استفاده کنید.

عامل موثر دیگر در استرس سرمایی، دارو می باشد. شما به کمک تزریق آسپرین می توانید مانع از بروز آسیت شوید. آسپرین باعث رشد دیرتر طیور شما می شود. اما باعث جلوگیری از بروز استرس سرمایی در طیور می شود.

اما اگر شما نگران آن هستید که طیور شما مبتلا به استرس سرمایی و شروع آسیت شود، می توانید با شرکت زرین پخش تماس بگیرید و کارشناسان ما پیشنهادات دارویی به شما دهند تا از بروز بیماری آسیت جلوگیری کنید.

روش جلوگیری از استرس سرمایی در طیور

مرگ و میر به دلیل استرس سرمایی

جمع بندی

امروزه پرورش دهندگان برای سود بیشتر از طیور و یا از نادانی، کارهایی انجام می دهند که موجب بروز بیماری های مختلفی مانند آسیت در طیور می شوند. بیماری آسیت به دلیل رشد زودتر از موعد و عدم دریافت اکسیژن کافی به وجود میاید. برای آنکه از استرس سرمایی و شروع آسیت جلوگیری کنید می توان با وعده غذایی مناسب و تزریق دارو این کار را کنترل کرد.

سوالات متداول

  1. رشد عادی طیور در چه زمان باید انجام شود؟
    رشد عادی طیور حدودا 14 هفته طول می کشد ولی امروزه برخی از آن ها در طول 6 هفته رشد می کنند که موجب بیماری آسیت می شود.
  2.  اسامی دیگر استرس سرمایی یا همان بیماری آسیت چیست؟
    بزرگ شدن بطن راست قلب، فشار بالای سرخرگی و آب آوردگی شکم از اسامی دیگر بیماری آسیت می باشد.
  3. برای جلوگیری از بروز استرس سرمایی و شروع آسیت چه کارهایی می توان انجام داد؟
    با تغذیه مناسب به طیور و تزریق داروهای مربوطه می توان از رشد زود هنگام و بروز بیماری آسیت جلوگیری کرد.
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 1 =