بیماری تیلریوز در گاو و گوسفند

بیماری تیلریوز در گاو و گوسفند

بیماری انگلی تیلریوز در دام

عامل بیماری تیلریوز یا زردی در گاو و گوسفند انگل بوده و محل رشد آنها گلبول های قرمز خون می باشند. میان گاو و گوسفند و بز بیشتر، گاوها به زردی مبتلا می شوند. در ضمن بدن گاوهای بومی در مقایسه با گاوهای اصیل قوی تر است. در نتیجه توصیه می شود گاوهای اصیل با حساسیت بیشتری تحت مراقبت باشند. دقت مراقبت از دام در فصول گرم باید تشدید یابد چرا که تیلریوز یک بیماری خونی بوده و به وسیله کنه ها انگل عامل آن به راحتی منتقل می شود.

علائم بیماری تیلریوز یا زردی در گاو و گوسفند

علائم بالینی بیماری تیلریوز یا زردی در گاو و گوسفند به شرح زیر می باشند. در صورتی که دام پیش از تشخیص و نمایان شدن علائم تلف شود تنها راه دانستن بیماری کالبد شکافی می باشد. در این مورد مواردی که در کالبد گاو یا گوسفند مبتلا مشاهده می شوند را در ادامه ذکر می کنیم.

تشخیص بیماری با معاینه:

  • تب
  • کاهش اشتها
  • کم خونی
  • عدم هضم غذا و در نهایت کاهش وزن (عدم نشخوار)
  • کاهش شیردهی
  • تغییر رنگ چشم به زردی با لکه های خونی
  • تورم غدد لنفاوی
  • بی حالی
  • فلجی در صورت حاد بودن بیماری

تشخیص بیماری با کالبد شکافی:

  • زرد بودن عضلات و رباط
  • خونریزی در قلب
  • تجمع خون در ماهیچه ها
  • وجود خون در شیردان
  • بزرگ شدن شکمبه
علائم بیماری تیلریوز یا زردی در گاو و گوسفند

تشخیص تیلریوز دام

پیشگیری از ابتلا به بیماری تیلریوز یا زردی در گاو و گوسفند

آغل و محل نگهداری دام باید مناسب و بهداشتی باشد. چرا که عوامل انتقال بیماری تیلریوز یا زردی در گاو و گوسفند در آغل ها متراکم بوده و عارضه به راحتی به دیگر دام ها منتقل می شود. به همین خاطر بهتر است آنها را در آغل خشتی نگهداری نکنید، محل نگهداری باید سیمانی باشد تا از تجمع کنه ها و در نتیجه شیوع بیماری جلوگیری شود.

در فصول گرم حتما به سمپاشی محل نگهداری دام پرداخته و تا حد امکان بهداشت را رعایت کنید. در غیر این صورت با ضرر مالی سنگینی مواجه خواهید بود. چرا که حتی شیر دام مبتلا نیز غیر قابل مصرف می شود.

واکسیناسیون دام تاثیر به سزایی در پیشگیری از آلودگی به انگل تیلریا دارد. توجه داشته باشید که دام های آبستن نباید واکسینه شوند.

علاوه بر اینها با افزایش نورگیری دامداری و همچنین سمپاشی مرتب می توانید تراکم کنه ها را کاهش داده و سرعت شیوع بیماری را کاهش دهید.

پیشگیری از ابتلا به بیماری تیلریوزگاو و گوسفند

پیشگیری از ابتلا به زردی در دام

بیماری تیلریوز به انسان منتقل می شود؟

در واقع انسان از طریق مصرف فرآورده های دامی که آلوده به این انگل هستند به زردی مبتلا نمی شود. اما در کل گوشت یا شیر دام مبتلا غیر قابل استفاده می باشد. چرا که عوارض این بیماری گوشت گاو و گوسفند را دچار تغییراتی می کند که غیر قابل مصرف می شوند. در کالبد شکافی دام آلوده به تیلریوز یا زردی، خون جمع شده در ماهیچه ها و بافت عضلانی زرد رنگ مشاهده می شود. به همین خاطر در کشتارگاه ها نیز در صورت مواجهه با این نشانه ها، گوشت را ضبط می کنند.

بیماری تیلریوز به انسان منتقل می شود؟

انتقال زردی دام به انسان

نتیجه گیری

از بیماری های کشنده می بایست به بیماری انگلی تیلریوز دام اشاره کنیم که با وجود مسری بودن به انسان منتقل نمی شود. میان گاو و گوسفند نیز سرعت شیوع پایینی داشته و تنها توسط کنه منتقل می شود. انتقال این انگل در فصول گرم احتمال بیشتری دارد چرا که کنه ها در گرما فعال تر و متراکم تر هستند. برای تشخیص باید علائم بالینی اعم از تب، زردی چشم با لکه های خونی، لاغری، فلجی و … را مشاهده کنید. برای تشخیص قطعی دامپزشک با گرفتن نمونه آزمایش گسترش خون گرفته و با مشاهده انگل مورد نظر در گلبول های قرمز خون تشخیص قطعی را اعلام می کند.

اما در صورتی که یکی از دام ها ناگهانی تلف شود باید به تیلریوز نیز مشکوک شد. این احتمال با کالبد شکافی تشخیص داده می شود. به این شکل که در صورت خونریزی ماهیچه قلب و زرد بودن گوشت، دام مبتلا بوده و بهتر است تمام گاو و گوسفند هایی که با آن در یک مکان نگهداری می شوند را معاینه کرد. اینگونه از مرگ درصد بالایی از دام های مبتلا جلوگیری می شود.

سوالات متداول

  1. در چه فصلی تیلریوز یا زردی شیوع بیشتری دارد؟
    همانطور که اشاره کردیم گاوها بیشتر به این انگل آلوده می شوند. گوسفند و بز نیز در صورت ابتلا در فصل های گرم درگیر می شوند که تراکم کنه در دامداری بیشتر است.
  2. تشخیص قطعی بیماری تیلریوز یا زردی در گاو و گوسفند از چه راه هایی صورت می گیرد؟
    آزمایشی برای تشخیص وجود انگل تیلریا که در گلبول های قرمز رشد می کند وجود دارد. با انجام آزمایش گسترش خون (بررسی نمونه خون دام با میکروسکوپ) می توان از تشخیص نهایی اطمینان حاصل کرد.
  3. تیلریوز یک بیماری واگیردار است؟
    زردی یا تیلریوز میان دام ها منتقل می شود اما به انسان سرایت نمی کند. در واقع فرآورده های دام های بیمار به هیچ عنوان توسط انسان مصرف نمی شوند.
چه امتیازی می دهید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − چهار =