بیماری کراتوکنژنکتیویت دام

بیماری کراتوکنژنکتیویت دام

علائم و درمان بیماری کراتوکنژنکتیویت دام

بیماری کراتوکنژنکتیویت همان التهاب قرنیه و ملتحمه چشم می باشد. ملتحمه چشم در واقع غشا مخاطی پوشاننده کره چشم است. این بیماری در انسان و دام مشترک بوده و با دلایل گوناگونی بروز می کند. بیماری کراتوکنژنکتیویت دام به چشم صورتی معروف بوده و نتیجه عفونت می باشد.

کراتوکنژنکتیویت دامی موجب کوری موقت و برخی مواقع کوری دائم گاو نیز می شود. لازم به ذکر است که گاه هر دو چشم درگیر این عفونت نشده و علائم تنها در یک قرنیه مشاهده می شوند.

کراتوکنژنکتیویت سیکا چیست؟

اگر از انسانی یا دامی بودن این بیماری صرف نظر کنیم، کراتوکنژنکتیویت در کل یک بیماری رایج عفونی است که نتیجه عدم تولید اشک به میزان کافی می باشد و ناشی از سندروم خشکی چشم نیز دانسته می شود. در این شرایط ملتحمه چشم یا لایه محافظ آسیب دیده و با عوارضی همراه خواهد بود.

از آنجا که خشکی ملتحمه موجب مختل شدن عملکرد قرنیه و شبکیه می شود نحوه عبور نور از آنها تغییر کرده و بینایی نیز با مشکل مواجه می شود.

کراتوکنژنکتیویت سیکا چیست؟

بیماری کراتوکنژنکتیویت سیکا چیست؟

مضرات سندروم خشکی چشم و کراتوکنژنکتیویت

اشک نقش مهمی در سلامت چشم داشته و از بروز عفونت های خارجی جلوگیری می کند. به این گونه که دائما با مرطوب نگه داشتن ملتحمه، چشم آنها را از گرد و غبار و آلودگی های موجود در هوا پاکسازی می کند.

علائم کراتوکنژنکتیویت دامی

این عارضه میان دام و انسان مشترک است اما طبیعتا برخی از علائم بیماری کراتوکنژنکتیویت دام با انسان ها متفاوت می باشد. به این منظور که سوزش و خارش چشم که از نشانه های این سندروم هستند در انسان قابل درک می باشند اما کسالت گاو و گوسفند را در این مورد باید از روی نشانه های دیگر تشخیص داد.

  • کاهش میزان رشد در گوساله ها
  • ترشحات غلیظ و چسبنده که روی مژه نیز مشاهده می شوند.
  • التهاب مخاط چشم
  • کوری موقت یا دائم (برای تشخیص کوری در گاو و گوسفند باید شاهد عدم واکنش قرنیه به نور، حرکات چرخشی و گیجی آنها باشید.)
  • مشکل در باز نگه داشتن چشم ها
علائم کراتوکنژنکتیویت دامی

علائم بیماری کراتوکنژنکتیویت دامی

علت ابتلای دام به بیماری چشم صورتی

کراتوکنژنکتیویت برخلاف اینکه یک سندروم شناخته می شود بر اثر عوامل گوناگونی بروز می کند، این عوامل مسری نبوده و به دیگر دام ها یا انسان ها منتقل نمی شوند. به عبارتی منشا ابتلا به بیماری کراتوکنژنکتیویت دام کاملا محیطی است.

  • رطوبت کم محیط
  • دود
  • آلرژی
  • اشک
  • قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور آفتاب

بیماری کراتوکنژنکتیویت دام واگیری دار است؟

خیر بیماری کراتوکنژنکتیویت دام یک عارضه عفونی است که به شرایط بهداشتی زندگی دام بستگی دارد. حتی ممکن است حاصل آلرژی هایی باشد که به دلیل عدم رعایت بهداشت به آن مبتلا شده اند. این عفونت مسری نبوده و خطری دیگر دام های گاوداری را تهدید نمی کند.

درمان بیماری کراتوکنژنکتیویت دام

برای درمان بیماری کراتوکنژنکتیویت دام باید رطوبت ملتحمه را به آن باز گردانده و میزان ترشح اشک را افزایش داد. برای تولید اشک چشم قطره های استروئیدی ملایم توسط دامپزشک تجویز می شوند. علاوه بر این برای بهبود وضعیت چشم دام در این شرایط می توانید پلک آن را به آرامی و کاملا اصولی ماساژ دهید تا غدد اشکی به تدریج تحریک شوند.

درمان بیماری کراتوکنژنکتیویت دام

درمان بیماری عفونی کراتوکنژنکتیویت دام

از آنجا که بیماری چشم صورتی، چشم را در برابر نفوذ میکروب ها بی دفاع می کند ممکن است این عارضه با عفونت نیز همراه باشد. به همین خاطر آنتی بیوتیک های خوراکی نیز برای دام تجویز می شوند، به خصوص اگر شرایط نگهداری آنها از نظر بهداشتی مناسب نباشد. قطره هایی که برای چشم گاو و گوسفند نیز مورد استفاده قرار می گیرند از خانواده آنتی بیوتیک ها هستند.

نتیجه گیری

کراتوکنژنکتیویت یا بیماری چشم صورتی دام می تواند ناشی از سندروم خشکی چشم، حضور طولانی مدت در معرض نور آفتاب، محل زندگی آلوده و غیر بهداشتی و …. باشد. در این عارضه لایه محافظتی ملتحمه چشم، قرنیه و شبکیه خشک می شوند. در نتیجه مسیر و نحوه ورود نور به شبکه عصبی تغییر می کند، این امر سلامت بینایی را تحت تاثیر قرار داده و گاو کور یا دچار اختلال بینایی می شود. این شرایط با ضرر مالی همراه خواهد بود.

سوالات متداول

  1. درمان بیماری کراتوکنژنکتیویت دام زمان بر است؟
    درمان این عارضه آسان بوده و دوره طولانی ندارد.
  2. معاینه چشم دام مبتلا به این عارضه چگونه صورت می گیرد؟
    واکنش قرنیه نسبت به نور سنجیده شده و میزان کوری و موقت یا دائم بودن آن تشخیص داده می شود.
  3. بیماری چشم صورتی در گاو مانند دیگر عارضه ها با خود آسیب اقتصادی به همراه دارد؟
    بله به این شکل که فرآیند رشد گوساله ها کند می شود. به دلیل کوری و گیجی، گاو مبتلا هنگام چرا دائما از دسته جدا می شود در نتیجه احتمال گم شدن یا تلف شدن آن به هر دلیلی افزایش می یابد. علاوه بر این گاوهایی که بیماریهایی از این قبیل دارند در خرید و فروش کمتر انتخاب می شوند. درمان اینگونه بیماری ها نیز کمی هزینه بردار بوده و دامدار باید بودجه ای برای بازگرداندن سلامت او در نظر بگیرد.
5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 6 =