تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری ها در پرورش گوسفند

تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری ها در پرورش گوسفند

تاثیر گاز آمونیاک در پرورش گوسفند

یک دامدار باید عواملی را که بر میزان رشد و سلامت گوسفندان موثر می باشد، را بداند، تا به حفظ سلامت و پرورش دام خود کمک کند. عوامل متعددی در سلامتی گوسفندان اهمیت دارد. یکی از فاکتورهایی که در رشد دام تاثیر منفی دارد، تاثیر گاز آمونیاک در پرورش گوسفند می باشد .

حال شاید برای شما سوال پیش بیاید که، گاز آمونیاک چطور به وجود می آید؟ این گاز در واقع هنگامی که میکروب ها و فضولات جمع شوند، تولید می شود. این گاز موجب بیماری ها و مشکلاتی در دام می شود که، موجب به خطر افتادن سلامت و سیستم تنفسی گوسفندان می شود. علاوه براین در رشد و پرورش گوسفندات تاثیر منفی می گذارد.

یکی از دغدغه های دامدارن وجود این گاز در دامداری ها می باشد، از همین رو این گاز ضررهای جبران ناپذیری را در دام به جا می گذارد. در طی زمان نه چندان زیادی، شش و نای و سیستم ایمنی گوسفندان را به خطر می اندازد.

در نتیجه دامدار، با آگاهی از ضررهای این گاز خطرناک، باید روش های پیشگیری از تولید این گاز در دامداری را بداند. یکی از نکاتی که در دامداری باید رعایت شود، رعایت بهداشت  و ضدعفونی منظم این محیط می باشد. علاوه بر این دامدار باید مکانی را برای گوسفندان فراهم کند که تهویه مناسبی داشته باشد. همچنین تغذیه سالم و مناسبی را به آنها ارائه دهد.

در این صورت می تواند تا حد زیادی از تولید این گاز مخرب و بروز مشکل برای دام خود جلوگیری کند. در ادامه تاثیر گاز آمونیاک در پرورش گوسفند و تاثیرات منفی آن بر دام را بررسی می کنیم.

اثرات منفی گاز آمونیاک بر سلامت گاو و گوسفند

همانطور که گفتیم گاز آمونیاک ضررهای زیادی بر سلامت و رشد گوسفندان دارد. ادامه به تاثیر گاز آمونیاک در پرورش گوسفند و تاثیرات منفی آن می پردازیم:

تاثیر گاز آمونیاک بر سیستم تنفسی گوساله

یکی از مهمترین اجزای نای مژک ها می باشد. این مژک ها مواد خارجی را از دستگاه تنفسی خارج می کند و از سیستم ایمنی گوسفند دفاع می کند. عوامل خارجی مانند گاز آمونیاک سیستم ایمنی را تضعیف می کند و موجب به خطر افتادن عملکرد مژک نای می شود.

در این صورت ویروس ها و عوامل بیماری وارد سیستم تنفسی می شوند و مژک به علت تخریب شدن دیگر نمی تواند موارد خارجی را بیرون کند و این ویروس ها در سیستم تنفسی باقی می ماند.

با راه پیدا کردن گاز آمونیاک به نای ها دام در معرض بیماری های خطرناکی مانند ذات الریه و… قرار می گیرد.در برخی مواقع ممکن است کارکنان دامداری نیز دچار بیماری شوند.

تاثیر گاز آمونیاک بر سیستم تنفسی گوساله

تضعیف سیستم تنفسی گوساله

عوامل محیطی موثر بر ابتلای گوساله به پنومونی

از تاثیر گاز آمونیاک در پرورش گوسفند ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند پنومونی می باشد. این بیماری در اثر باکتری به وجود می آید. پنومونی اغلب از بدو تولد با گوسفند همراه می باشد. این بیماری قسمت بالای سیستم تنفسی گوسفند سکونت دارد. بنابراین امکان دچار شدن گوسفند به انواع بیماری های تنفسی در اثر تنفس گاز آمونیاک و تضعیف شدن مژک ها وجود دارد.

عوامل تشدید گاز آمونیاک در دامداری

اکنون که از تاثیر گاز آمونیاک در پرورش گوسفند آگاه شدید. باید بدانید چه عواملی باعث تشدید این گاز در دامداری می شود، تا بتوانید از ایجاد این گاز جلوگیری  کنید. در ادامه برخی از این عوامل را برای شما توضیح می دهیم:

  1. تهویه نامناسب
  2. محیط غیر بهداشتی باعث افزایش میکروب ها و در نهایت تولید گاز آمونیاک می شود.
  3. در صورت تمیز نشدن فضولات حیوانات در دام، اوره موجود در ادرار گوسفند، موجب افزایش گاز آمونیاک می شود.
  4. تغذیه نامناسب گوسفندان
  5. افزایش رطوبت محیط
عوامل تشدید گاز آمونیاک در دامداری

گاز آمونیاک در دامداری

چگونه می توان تاثیر گاز آمونیاک بر گوسفندان را کاهش داد؟

  • فراهم کردن محیطی با تهویه مناسب
  • نظارت و مدیت بر تغذیه مناسب گوسفندان
  • حفظ بهداشت و ضد عفونی مداوم محیط دام
  • خشک نگه داشتن بستر گوسفندان
  • جدا کردن و جمع آوری کودها از محل زندگی گوسفندان
  • رسیدگی به بهداشت و تمیز کردن روزانه گوسفندان
  • فراهم کردن محیطی با حداقل رطوبت برای گوسفندان
  • حذف باکتری های ایجاد کننده آمونیاک از محیط دام
  • کاش تراکم بین گوسفندان
  • کاهش اکسیژن رسانی برای پیشگیری از رشد باکتری ها

سخن آخر

حالا که دامداران با تاثیر گاز آمونیاک در پرورش گوسفند آشنا شدند، با رعایت نکات گفته شده می توانند بستری مناسب و تمیز را عاری از هر گونه باکتری و میکروب ها را برای دام خود فراهم کنند، تا دام در معرض گازهای مخربی مثل آمونیاک قرار نگیرد. در این صورت می توانند دام سالم و شادابی را پرورش دهند.

سوالات متداول

  1. مضرات گاز آمونیاک چیست؟
    این گاز علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی، منجر به اختلالاتی در سیستم تنفسی گوسفند می شود. علاوه بر این، گاز آمونیاک یک نوع آلاینده می باشد و می تواند باعث آلودگی هوا و محیط زیست شود. همچنین باعث تنفس سخت دام می شود. بنابراین کنترل این گاز برای رفاه حیوانات حائزاهمیت می باشد.
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =