راه های افزایش کیفیت پشم گوسفند کدامند؟

راه های افزایش کیفیت پشم گوسفند کدامند؟

بهترین راه های افزایش کیفیت پشم گوسفند

همانطور که می دانید یکی از منابع درآمد، دامداران از طریق پشم گوسفندان است. به همین علت خیلی از دامداران این سوال را دارند که، راه های افزایش کیفیت پشم گوسفند چیست؟ کیفیت پشم به عوامل مختلفی نظیر تغذیه، نژاد، عوامل محیطی و آب و هوایی بستگی دارد. پشم گوسفندان در بسیاری از لباس ها کاربرد دارد. بنابراین کیفیت پشم در کیفیت لباس موثر است.

هر چقدر پشم نرم تر و نازک تر باشد، کیفیت بهتری را دارد. یکی از مهم ترین راه های افزایش پشم گوسفند از طریق تغذیه مناسب است. تولید پشم با کیفیت به پروتئین ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها، چربی ها در بدن گوسفند بستگی دارد. همه این مواد مغذی در رژیم غذایی حاوی علوفه و کنسانتره ها وجود دارد. در ادامه به عوامل موثر در کیفیت پشم و راه های افزایش کیفیت پشم می پردازیم.

عوامل موثر در کیفیت پشم

برخی عوامل در کیفیت پشم گوسفندان تاثیر دارد، که در ادامه به آن پرداختیم:

  1. تغذیه مناسب به افزایش کیفیت پشم گوسفند منجر می شود.
  2. برخی نژادها به صورت ژنتیکی از کیفیت پشم بهتری برخوردارند.
  3. پشم‌ چینی در زمان مناسب، کیفیت پشم را افزایش می دهد.
  4. استفاده از روپوش روی گوسفندانی که پشم با کیفیت تری دارند.
  5. نور آفتاب باعث تغییر رنگ و لطافت پشم می شود.
  6. حرارت موجب سوختن و کاهش استحکام پشم می شود.

چگونه می توان کیفیت پشم گوسفند را با تغذیه مناسب افزایش داد؟

با اینکه نژاد در کیفیت پشم تاثیرگذار است، اما با تغذیه مناسب می توان کیفیت پشم را افزایش داد. در ادامه به برخی از نکات غذایی دام، برای افزایش کیفیت پشم می پردازیم:

  • رژیم غذایی مناسب: همانطور که گفتیم، از راه های افزایش کیفیت پشم گوسفند تغذیه مناسب و با کیفیت است. گوسفندان باید در رژیم غذایی خود از ویتامین ها، پروتئین ها، کربوهیدرات ها تغذیه کنند. این مواد غذایی به حجم گرفتن گوسفند نیز منجر می شود. این رژیم غذایی باید حاوی علوفه تازه، غلات، حبوبات، جو و مکملات غذایی باشد.
  • مکمل های غذایی: مکمل های غذایی نظیر کنسانتره، در کنار منبع غذایی اصلی گوسفندان نیاز است. این مکمل ها حاوی مواد معدنی، ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به افزایش کیفیت پشم گوسفند کمک می کند.
  • پرهیز از تغذیه بیش از حد به دام: با تغذیه بیش از حد و پرخوری، دام ها چاق می شوند و چاقی کیفیت پشم ها را کاهش می دهد.
چگونه می توان کیفیت پشم گوسفند را با تغذیه مناسب افزایش داد؟

افزایش کیفیت پشم گوسفند

مواد غذایی موثر در بهبود کیفیت پشم گوسفند

مواد مغذی مفید در تغذیه گوسفندها، به رشد و کیفیت بهتر پشم کمک می کند. برخی از این مواد مغذی و فواید آن را در ادامه توضیح می دهیم:

استفاده از خوراکی های مناسب چون کنسانتره

یکی از منابع غذایی اصلی گوسفندان، دادن یونجه و علوفه با کیفیت از چراگاه های مناسب است. با این حال باید در کنار غذای اصلی، مواد مورد نیاز بدن مانند کربوهیدرات ها و… از طریق مکمل های غذایی مانند کنسانتره به بدن برسد. در نتیجه این مکمل ها باید به اندازه کافی در رژیم غذایی گوسفند قرار بگیرد.

استفاده از جو برای دام

قرار دادن جو در کاه و جیره غذایی گوسفندان از راه های افزایش کیفیت پشم گوسفند است. زیرا موجب جذب  مواد مغذی برای بدن گوسفند می شود. جو سرشار از فیبر و پروتئین است و به راحتی قابل هضم است. جو انرژی لازم را به گوسفند برای تولید پشم با کیفیت می دهد. علاوه بر این موجب وزن گیری دام نیز می شود.

مواد غذایی پروتئین دار برای تغذیه دام

از مهم ترین مواد غذایی که گوسفند برای رشد به آن نیاز دارد، اسیدهای آمینه موجود در پروتئین ها می باشد. علاوه بر این پشم از یک بافت پروتئینی تشکیل شده است. از راه های افزایش کیفیت پشم گوسفند، تامین پروتئین مورد نیاز گوسفند است. زیرا پروتئین به رشد بافت پشم کمک می کند. پروتئین مورد نیاز از طریق علوفه ها، حبوبات سویا تامین می باشد.

مواد غذایی پروتئین دار برای تغذیه دام

تغذیه دام

استفاده از کربوهیدرات در خوراک دام

گوسفندان باید برای تولید پشم با کیفیت از انرژی مورد نیاز برخوردار باشند. معمولا این انرژی از کربوهیدرات تامین می شود. کربوهیدرات ها وظیفه تامین انرژی بدن گوسفند را دارند. گوسفندان این کربوهیدرات ها را باید از قند و نشاسته موجود در گیاهان و سبزیجات تغذیه کنند.

مواد معدنی و ویتامین ها در تغذیه دام ها

ویتامین ها و مواد معدنی در عملکرد بدن گوسفند نقش بسزایی دارند. همچنین کمبود ویتامین تاثیرات مخربی مانند ریزش پشم، کاهش استحکام و رشد پشم و عفونت های پوستی می شوند. برخی ویتامین ها و مواد معدنی نظیر A و E در رشد پشم گوسفند تاثیر گذارند.

علوفه منبع خوبی برای تامین مواد معدنی نیست، بهتر است گوسفندان ویتامین ها و مواد معدنی را از طریق مکمل ها تغذیه کنند. همچنین قرار گرفتن گوسفند یا علوفه در زیر آفتاب به دریافت ویتامین کمک می کند.

سخن پایانی درباره راه های افزایش کیفیت پشم گوسفند

همانطور که متوجه شدید، تغذیه از عوامل مهم در افزایش کیفیت پشم و رشد گوسفندان می باشد. بنابراین با تامین تغذیه مناسب و مواد مغذی مورد نیاز گوسفندان، کیفیت پشم و وزن گیری را بهبود دهید. با رعایت این نکات می توانید پشمی با کیفیت تولید کنید. پشم با کیفیت، ارتباط مستقیمی با فروش بیشتر شما دارد، که در نهایت به سوددهی بیشتر شما منجر می شود.

سوالات متداول

  1. چه عواملی به جز تغذیه بر کیفیت پشم گوسفندان تاثیر دارد؟
    عواملی مانند نژاد، سن، زمان پشم چینی، عوامل محیطی مانند نور آفتاب و حرارت در کیفیت پشم گوسفندان تاثیرگذارند.
  2. چه تغذیه ای برای رشد و کیفیت پشم گوسفندان مفید است؟
    مواد غذایی شامل پروتئین ،کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی برای بهبود کیفیت پشم گوسفند تاثیر گذار است. سبزیجات، حبوبات، جو و مکمل های غذایی مواد مغذی مورد نیاز بدن گوسفند را تامین می کند.
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 18 =