دلایل سفیدی چشم گوسفند چیست؟

دلایل سفیدی چشم گوسفند چیست؟

علت سفیدی چشم گوسفند

دام ها نسبت به بسیاری از بیماری ها حساس بوده و خیلی زود درگیر بیماری می شوند. در نتیجه دامداران، در نگهداری گوسفندان و دام با چالش زیادی مواجه می شوند. بنابرابرین باید دلایل ها انواع بیماری حیوانات مانند دلایل سفیدی چشم گوسفند که رایج می باشد، را بشناسند تا بتوانند پیشگیری و از دام نگهداری کنند.

از بیماری های متداول بین گوسفندان عفونت‌ های چشمی است. در بعضی مواقع این عفونت های چشمی ممکن است باعث سفیدی چشم گوسفند شود. اگر درمان نشود، گوسفند کور می شود ولی اگر به موقع اقدامات انجام شود، به چشم گوسفند آسیب نخواهد زد. بنابراین دامداران باید در حفظ سلامتی گوسفندان کوشا باشند.

علائم عفونت چشمی در دام ها

شما به راحتی با دیدن چشم گوسفند،گاو، بز می توانید عفونت یا سفیدی چشم گوسفند را متوجه خواهید شد.برخی از علائم عفونت چشم شامل موارد زیر است:

  • ترشح اشک
  • پوسته پوسته شدن چشم گوسفندان
  • وجود هاله های سفید در اطراف چشم
  • ریزش موهای اطراف چشم
  • التهاب‌ و قرمزی چشم دام

اگر عفونت موجب افزایش سفیدی چشم گوسفند شد، گوسفند مبتلا اطراف را تار می بیند و به اجسام برخورد می کند.

علائم عفونت چشمی در دام ها

عفونت چشمی گوسفندان

مشکلات و بیماری های چشمی در گوسفندان و سایر دام ها

در گوسفندان بیماری ها زیادی مثل عفونت چشمی وجود دارد که موجب می شود، بخشی از چشم گوسفند سفید شود. اگر این سفیدی چشم گوسفند در طولانی مدت ادامه دار شود، کم کم گوسفند را کور می کند. در نتیجه دامداران باید دلیل سفیدی چشم گوسفند را بدانند تا سریعا گوسفند مبتلا را درمان کنند. اکنون به برخی عفونت های چشمی و روش های درمان می پردازیم.

پلک های معکوس (آنتروپیون)

اگر در بیشتر مواقع پلک گوسفند به سمت پایین تا خورده است یا ریزش اشک و سفیدی چشم گوسفند را مشاهده کردید، متاسفانه گوسفند شما دچار بیماری چشمی پلک های معکوس شده است.

در این صورت اگر هر دو چشم دچار این مشکل باشد، شرایط ناگواری را دام تجربه خواهد کرد. از دلایل مبتلا شدن گوسفند به این بیماری، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه های ماورا بنفش خورشید، لامپ و اسپاسم عضلانی یا زخم می باشد.

ریزش اشک، سفیدی چشم گوسفند، تاخوردگی پلک، سوزش چشم از علائم این بیماری می باشد. این بیماری جز بیماری های خطرناکی می باشد که در موارد حاد موجب کور شدن دام می شود.
آنتروپیون یا وارونگی پلک می تواند یک بیماری ارثی باشد، که بدو تولد یا مدتی پس از تولد نمایان می شود. ریزش اشک از چشم گوسفند سریعا چرکی می شود. تماس مژه ها و سطح چشم، باعث بروز سوزش چشم می شود و در موارد حاد تر گوسفند کور می شود. این شرایط تاثیر خود را روی هر دو چشم می گذارد.

پلک های معکوس (آنتروپیون)

سفید چشم گوسفندان

پیشگیری و کنترل آنتروپیون

برای پیشگیری بیماری آنتروپیون می بایست دامدار پس از متولد شدن بره ها آنها را بازرسی کنند، تا دچار این بیماری نباشند. علاوه بر این مولفه های ژنتیکی نیز باید کنترل و بررسی شوند. با این شرایط متوجه می شوند، که نباید آنها را نگهداری کنند، یا برای تولید مثل به فروش برسانند.

درمان بیماری چشمی آنتروپیون یا پلک معکوس

پس از بازرسی بره های تازه متولد شده، اگر دامدار متوجه شد که بره به این بیماری مبتلا است، باید آنتی بیوتیک موضعی که شبیه پماد می باشد، را روی پلک قرار دهد. این درمان حرکت پلک را آسان می کند و وارونگی پلک را کاهش می دهد.

در صوتی که با بیرون آوردن پلک پایین بیماری تشدید شد، باید، نیم میلی متر از آنتی بیوتیک، با سوزن 15 میلی متری به زیر پلک تزریق شود. با تزریق آنتی بیوتیک به درمان وارونگی پلک ها کمک می شود و از ورود مجدد باکتری ها و سایر عفونت های چشمی جلوگیری می شود.
راهکار دیگر برای درمان، قرار دادن گیره های فلزی نازک در زاویه درستی از پلک های گوسفند می باشد، تا با انبرهای نازک بسته شود. در مواقع حادتر جراحی های دور چشم و کشیدن لبه ها به همراه بخیه دائمی نیاز است.

التهاب عنبیه گوسفند

التهابات عنبیه جز بیماری های چشمی است، که در هر سنی از گوسفندان مشاهده می شود و اغلب با عفونت، باکتری لیستریا و سفیدی چشم گوسفند همراه است. از علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ترشح بیش از حد اشک
  2. بسته شدن پلک ها به صورت ناخودآگاه و اجباری
  3. بیزاری از نور
  4. سفیدی چشم گوسفند

التهاب عنبیه از طریق تغذیه علوفه سیلویی منتقل می شود. بهبود این بیماری بدون درمان چند هفته زمان می برد.

پیشگیری و کنترل عنبیه

برای پیشگیری از التهاب عنبیه، باید علوفه کم خطر به گوسفندان داده شود و از عدم آلودگی علوفه به خاک مطمئن شد. برای اطمینان از وجود خاک در علوفه، بررسی علوفه از سیلو امکان پذیر است.

در هنگام بسته بندی مواردی نظیر شرایط مناسب و رشد باکتری های لیستریا را در نظر بگیرید زیرا عفونت با لیستریا  خطراتی از قبیل بیماری های چشمی و حتی سقط جنین را افزایش می دهد .

با سوراخ کردن سیلو، علوفه کمتر در معرض هوا قرار می گیرد. علوفه همیشه باید کیفیت بالایی داشته باشد و از نظر نگهداری نیز بررسی شود. سیلوی بی‌کیفیت یا کپک‌زده می بایست دور انداخته شود. اگر التهاب عنبیه چشم در دام مشاهده شد ، علوفه باقی مانده باید تخلیه شود تا از بروز عفونت‌های جدید پیشگیری شود.

پینکی آی (چشم قرمز)

قرمزی چشم یا به اصطلاح پینکی آی یک نوع التهاب چشمی در گوسفندان است، که یکی از عوارض آن سوزش چشم گوسفند می باشد. این بیماری که در بین دام ها بسیار متداول است، می تواند توسط یونجه ها که به ترشحات چشمی و مگس ها آلوده شده، منتقل شود. گوسفندان و سایر دام های گله ها با خوردن این یونجه ها بیمار خواهند شد.

درمان بیماری پینکی آی

برای درمان پینکی آی باید چشم گوسفند با سرم استیل شستشو دهید و پمادهای آنتی بیوتیک را روی چشم گوسفند قرار دهید. این کار به درمان گوسفند مبتلا کمک می کند. در این بیماری نیز همانند بیماری آنتروپیون اگر بیماری تشدید شود، جراحی نیاز است.

سوالات متداول

  1. دلایل سفیدی چشم در گوسفندان چیست؟
    سفیدی چشم به دلیل التهاب عنبیه یا بیماری آنتروپیون در گوسفند رخ می دهد.
  2. علائم بیماری های چشمی در گوسفندان چیست؟
    ریزش اشک، وجود هاله های سفید در اطراف چشم، قرمزی چشم از نشانه بیماری های چشمی در گوسفندان می باشد.
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =