بیماری جونز در دام چیست و راه های کنترل آن کدام است؟

بیماری جونز در دام چیست

بیماری جونز در دام چیست؟

شاید شنیدن نام بیماری جونز در دام برایتان تازگی داشته باشد و تا به حال نام این بیماری را نشنیده باشید. در تعریف این بیماری می توان بیان کنیم که این بیماری در گاوها رخ می دهد و در صورت بروز این بیماری تلفات زیادی در دامداری به وجود می آید که با خسارت های زیادی نیز همراه خواهد بود.

گوساله ها این بیماری را با خوردن آغوز و سرمادر از گاوها می گیرند و به همین شکل این بیماری در کل گله گاو منتقل می شود. درمان این بیماری سخت و در برخی از موارد نیز غیر ممکن خواهد بود و حتی خود فضله کثیف بر روی پستان گاو بیمار نیز موجب منتقل کردن این بیماری در گله می شود.

ما در ادامه به موضوع بیماری جونز در دام چیست؟ می پردازیم و در این خصوص اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهیم.

علائم بیماری جونز

بیماری جونز حدود چند هفته تا چند ماه طول می کشد که در نهایت موجب مرگ حیوان می شود. البته این بیماری یکی از بیماری های خطرناک است که به انسان نیز سرایت می کند و حدود 5 سال طول می کشد و علائم آن در انسان به صورت لکنت زبان، اختلال حافظه، عدم تعادل، فراموشی، بی اختیاری و فلج بروز خواهد کرد که در نهایت موجب مرگ انسان می شود.

البته بیشترین ضایعه به دلیل وجود این بیماری در انسان در سلول های عصبی انجام می شود که موجب حفره حفره شدن و اسفنجی شدن بافت مغز و نخاع نیز می شود.

عامل بیماری جونز در دام

بیماری جونز در دام چیست؟ و اینکه براثر چه عاملی به وجود می آید یکی از مبحث های مهم در رابطه با این بیماری است که در ادامه بیان خواهیم کرد. این ویروس ها بسیار منحصر به فرد از سایر ویروس ها هستند به این دلیل که در شرایط به خصوص مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. به عنوان مثال این ویروس ها در برابر حرارت خشک به مدت 48 ساعت دوام دارند که مقاومت آنها در حرارت مرطوب 100 درجه نیز در حدود 48 ساعت است. البته در برابر پرتوهای فرابنفش، انجماد مکرر و فرمالین نیز بسیار مقاوم می باشند.

عامل بیماری جونز در دام

انجام واکسیناسیون

درمان بیماری جونز

بیماری جونز یک بیماری کشنده در دام است که در حال حاضر داروی موثری برای آن نیست. جالب است بدانید که این بیماری ویروسی در برابر الکل، اشعه یونیزه، رادیو اکتیو، بتادین و انواع ضد عفونی کننده ها مقاوم است و حتی در دمای 200درجه سانتی گراد نیز از بین نمی رود. با توجه به این اوصاف متخصصان این بیماری را یک بیماری جاوید و همیشگی می نامند چرا که هیچ راه درمانی موثری برای آن نیست.

انسان نیز با مصرف گوشت دام بیمار به این بیماری مبتلا می شود بنابراین بهتر است از خوردن گوشت ها مشکوک و افرادی که نمی شناسید گوشت گاو را نخرید.

البته دامداران روش های مختلفی را به کار می گیرند تا گوساله ها به این بیماری مبتلا نشوند و از طرفی تلفات این بیماری کمتر شود.

تدابیری که دامداران برای جلوگیری از ابتلای گوساله به کار می گیرند شامل موارد زیر است:

در مرحله اول با مشاهده گاو بیمار بهتر است به محض دنیا آمدن گوساله سریع آن را از آغل زایمان خارج کنید. بستر زایمان دام آلوده است و نباید اجازه دهید تا گوساله از شیر گاو استفاده نماید. رعایت نکات بهداشتی آغل نیز اهمیت بالایی دارد.

گرفتن شیر از شیر گاوهای سالم

بیماری جونز در گاو از طریق مدفوع سریع در محیط منتقل می شود اگرچه می توان پستان گاو را با لوله های تمیز و ضد عفونی کردن تمیز کرد و شیر آغوز را گرفت اما بهترین کار گرفتن شیر آغوز از گاوهایی است که تست این بیماری در آنها منفی بوده و آنها سالم می باشند.

انتقال بیماری جونز به چه شکل است؟

بیماری جونز یک بیماری خطرناک و کشنده است که در ریشه های عصبی، چشم، مغز ونخاع، غده‌های لنفاوی، چشم، ریشه‌های عصبی، قسمت انتهایی روده باریک و مغز استخوان و طحال دام قرار می گیرد بنابراین مصرف این قسمت ها موجب سرایت کردن این بیماری در انسان می شود. بنابراین پیشنهاد می شود که اگر گاوی به این بیماری مبتلا است جسدش سوزانده و منهدم شود. این بیماری ویروسی یک بیماری کشنده و خطرناک است که با گرفتن تلفات زیاد خسارت های زیادی را در دامداری به وجود می آورد.

سخن پایانی

بیماری جونز در دام چیست و اینکه آیا به انسان نیز سرایت می کند از مهمترین سوالاتی است که اکثر افراد با ان مواجه هستند. بیماری جونز یک بیماری ویروسی خطرناک است که بسیار خطرناک بوده و سریع به انسان نیز سرایت می کند. برای دور ماندن از جنین بیماری خطرناک باید از خوردن گوشت های مشکوک و فروشندگانی که اطلاعات چندانی در رابطه با فروش آنها ندارید گوشت مصرفی را خریداری نکنید.

سوالات متداول

  1. بیماری جونز چگونه تشخیص داده می شود؟
    تنها روش تشخیص این بیماری در دام ها آزمایش مغز و نخاع حیوان است که می توان این بیماری را تشخیص داد.
  2. نشانه های بالینی بیماری جونز در دام چیست؟
    از نشانه های این بیماری در گاوها می توان به تهاجم، کاهش وزن، عدم تعادل، لگد زدن و عدم همکاری با دامدار اشاره کرد.
  3. بهترین راه برای جلوگیری از گوساله های از مبتلا شدن به بیماری جونز چیست؟
    بهترین روش برای جلوگیری از این بیماری در گوساله ها، خارج کردن آن ها در زمان زایمان از گاو مادر است. گاو مادر به بیماری جونز مبتلا است که احتمال مبتلا شدن گوساله نیز وجود دارد که برای جلوگیری از چنین رخدادی باید سریع گوساله را خارج کرد.
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 7 =