درمان زکام عفونی در طیور

درمان زکام عفونی در طیور

کوریزای عفونی در طیور چیست؟

همانطور که می دانید بیماری های زیادی می تواند طیور را تهدید کنند البته نوع بیماری بسیار مهم می باشد. برخی از بیماری هایی که طیور را تهدید می کند احتمال دارد بسیار زیان آور نیز باشد. ناگفته نماند بعضی از این بیماری می تواند باعث مرگ و میر در آنها شود. از همین رو توصیه میکنیم که اگر قصد داشتن یک مرغ را دارید حتما به یک سری نکات و علائمی که در طیور وجود دارد اهمیت دهید. ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد درمان زکام عفونی در طیور در این مقاله از زرین پخش به گفتگو نیز بپردازیم.

باید بگوییم که این نوع بیماری دستگاه تنفسی طیور را درگیر می کند. ناگفته نماند که وجود این بیماری در طیور سبب بروز علائمی نیز می شود از همین رو در صورت بروز هرگونه علائم حتما به دام پزشک اطلاع دهید.

علت بیماری کوریزای عفونی در طیور چیست؟

باید بگوییم این عفونت یک بیماری حاد تنفسی می باشد. که با علائمی نیز همراه می باشد. از جمله می توان به علائم زیر نیز اشاره کرد.

  • ترشحات بینی
  • عطسه
  • تورم صورت و زیر چشم

راه های انتقال درمان زکام عفونی در طیور

حتما به این نکته توجه لازم را داشته باشید که راه بروز انتقال بیماری زکام عفونی در طیور را پیدا کنید. یکی از راه های انتقال این بیماری ورود پرنده های آلوده می باشد. هم چنین این باکتری می تواند از طریق خوراکی که طیور استفاده می شود به سیستم گوارشی آن وارد شود. به همین طریق به سایر طیور نیز انتقال می یابد.

راه های انتقال درمان زکام عفونی در طیور

انتقال درمان زکام عفونی در طیور

علائم زکام عفونی در طیور

همانطور که در بالا بیان شد پی بردیم که بروز این بیماری دارای علائمی می باشد. می توان گفت بروز این بیماری سبب التهاب های تنفسی در بینی و سینوس می شود که منجر به ترشح بو و چسبنده از چشم و بینی می شود. از مهم ترین علائم می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

  1. کاهش خوراک و آب
  2. متورم شدن تاج
  3. ترشحات بینی مخاطی
  4. مشکل تنفسی

پیشگیری از زکام عفونی در طیور

همانطور که میدانید پیشگیری بهترین راهی می باشد که میتوان از بروز خسارت و مرگ و میر نیز جلوگیری کرد. همانطور که در بالا بروز آن می توان علت های مختلفی نیز داشته باشد از جمله می توان به لانه نامرغوب، وجود انگل ها، تغذیه ناکافی و تهویه ضعیف نیز اشاره نمود. اگر بتوان از بروز این موارد قید شده جلوگیری کرد به راحتی می توان گفت می توان از بروز این بیماری تا حدی در امان بود.

پیشگیری از زکام عفونی در طیور

پیشگیری از زکام عفونی در طیور با واکسن

لازم است برای رفع آلودگی حتما محل نگهداری طیور را ضدعفونی کنید. هم چنین یکی از راه های موثر در برای پیشگیری از بروز این بیماری انجام واکسیناسیون به موقع می باشد. نکته ای که لازم بدانید واکسن کوریزای در سه تیپ تولید می شود نکته ای که بسیار حائز اهمیت می باشد که واکسن باید به گله مادر هر 3 الی 4 هفته نیز تکرار شود اما برای طیور گوشتی باید این واکسن کشته شده 16 هفتگی طیور نیز تزریق شود.

روش تشخیص بیماری زکام عفونی

حتما باید تشخیص این بیماری را جدی بگیرید زمانی که خوراک دام در آن ویتامین A کم باشد می توان زردی در مری و دهان طیور نیز مشاهده کرد.

راه درمان زکام عفونی در طیور

از مهم ترین مواردی که باید حتما به آن اهمیت ویژه ای دهید. راه درمان زکام عفونی در طیور است باید حتما برای درمان آن اقدام کنیم. نکته ای لازم است بدانید که این بیماری درمان قطعی ندارد اما با دارو که توسط دامپزشک تجویز می شود. برای درمان این نوع عفونت باید حتما از آنتی بیوتیکها استفاده شود و توسط آنتی بیوتیک ها می توان شدت بیماری را کاهش داد. به آنتی بیوتیک هایی نظیر استرپتومایسین و تتراسایکلین نیز می توان اشاره کرد.

راه درمان زکام عفونی در طیور

راه درمان زکام عفونی در طیور

نتیجه گیری

با توجه به نکاتی که در مقاله درباره درمان زکام عفونی در طیور بیان شد پی بردیم که این بیماری یک بیماری عفونی نیز می باشد از همین رو بهترین راه درمان برای آن استفاده از آنتی بیوتیک ها می باشد البته راه درمان قطعی برای آن وجود ندارد و تنها توسط آنتی بیوتیک می توان آن را کنترل کرد.

سوالات متداول

  1. چگونه می توان بیماری زکام عفونی را درمان کرد؟
    برای درمان آن می توان از آنتی بیوتیک ها نظیر تتراسایکلین ها نیز استفاده کرد.
  2. چگونه می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد؟
    برای پیشگیری اینکه باید حتما محل نگهداری آن را ضد عفونی کنیم و واکسیناسیون را به موقع انجام دهیم.
  3. چگونه بیماری زکام عفونی انتقال می یابد؟
    این بیماری از طریق ترشحات بینی تواند به سایر طیور نیز انتقال پیدا کند.
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + هشت =