دلایل اسهال در گوسفندان و راه های درمان آن

علت اسهال در گوسفندان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

علت اسهال در گوسفندان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

باید بگوییم که اسهال می تواند عامل های مختلفی وجود داشته باشد که سبب اسهال در گوسفندان می شود. از جمله می توان به عفونت ها، ورم روده و معده اشاره کرد. توجه داشته باشید که اسهال در گوسفندان معمولا در فصل تابستان رخ می دهد. حتما در صورت مشاهده اسهال سریع برای درمان آن اقدام کنید زمانی که گوسفندان با این بیماری روبرو می شوند مدفوع آن ها نرم و شل و حالت آبکی پیدا می کند. از مهمترین دلایلی که باعث اسهال در گوسفندان می شود کرم ها و ویروس ها می باشند. نکته قابل توجه آن است که اگر دام اسهال شدید یا ادامه دار داشته باشند منجر به از دست رفتن مواد غذایی و مایعات روده می شود در نتیجه آب بدن دام کم می شود و احتمال مرگ دام نیز وجود دارد. ما تصمیم داریم در این مقاله داریم در این مقاله در مورد دلایل اسهال گوسفندان و راه درمان آن به گفتگو بپردازیم.

مهم ترین دلایل ایجاد اسهال گوسفندان چیست؟

برای اینکه بتوانیم اسهال گوسفندان و راه درمان آن را پیدا کنیم ابتدا باید دلایل ایجاد آن را بیابیم از جمله می توان به سوء هاضمه، مشکلات گوارشی، اسیدوز شکمبه، عفونت های ویروسی، کوکسیدیوز، باکتری ها، کمبود مس اشاره کرد. البته ناگفته نماند که مصرف زیاد ویتامین A ی نمک می تواند سبب اسهال در گوسفندان باشد.

مهم ترین دلایل ایجاد اسهال گوسفندان چیست؟

مهم ترین دلایل ایجاد اسهال گوسفندان چیست؟

نقش کرم ها در اسهال گوسفندان

یکی از دلایل اسهال گوسفندان و راه درمان آن وجود کرم ها می باشد. معمولا این بیماری هم در گوسفندان جوان رخ می دهد. معمولا کرم ها در روده و یا معده دام زندگی می کنند و زمانی که تعداد آنها گسترش پیدا کند باعث کاهش وزن دام و اسهال شدید آن می شود. در این زمان باید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید تا نوع ویروس تشخیص داده شود و سبب بتوانید آن را کنترل کنید.

کوکسیدیوز ها منجر به اسهال گوسفندان

یکی دیگر از دلایل اسهال گوسفندان و راه درمان آن وجود انگل ها به نام کوکسیدیوز می باشد که سبب اسهال می شود. قاعدتا این ویروس در بره ها تا 4 ماهگی رخ می دهد. لازم به ذکر است بدانید این بیماری در روده دام زندگی می کند ک اگر تعداد آنها افزایش پیدا کند سبب اسهال می شود. از مهم ترین نکاتی که برای نگهداری گوسفندان لازم است بدانید آب و هوای محل نگهداری آنها می باشد زیرا طبق تحقیقاتی که روی این ویروس انجام شده پی برده اند که این ویروس در محیط  های گرم و مرطوب رشد می کند.

باکتری یرسینیوزیس

یکی دیگر از دلایل اسهال گوسفندان باکتری می باشد اغلب بره ها در فصل زمستان به باکتری یرسینیوزیس دچار میشوند وجود این باکتری در بدن دام سبب شل شدن مدفوع می شود در این زمان باید حتما از آنتی بیوتیک جهت درمان استفاده شود.

باکتری یرسینیوزیس

باکتری یرسینیوزیس

انواع اسهال در دام

معمولا در میان بره های گوسفند این احتمال وجود دارد که اسهال در انواع مختلفی رخ دهد که شامل موارد زیر می باشد.

  • اسهال زرد رنگ
    برای درمان این نوع اسهال باید حتما از قرص اکسی تتراسایکلین استفاده شود. اما توصیه می کنیم برای درمان سریع تر از داروهای سولفاپریم خوراکی مصرف شود.
  • اسهال بد بو و قهوه ای
    یکی دیگر از انواع اسهال ها این نوع می باشد که توصیه می شود برای درمان آن از کلیستین خوراکی و واکسن تتراسایکلین 20 نیز استفاده شود.
  • اسهال شیری رنگ
    جهت درمان این نوع اسهال باید از دو دز 12 ساعتی لینکومایسین و دگزامتازون به بره ها تزریق شود.

راه درمان سریع اسهال در گوسفندان با دارو

راه درمان بیماری بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا از چندین نظر کمک به فرد دامدار است. زمانی که بتوان اسهال در گوسفندان را درمان کرد می توان از کاهش وزن و مرگ آنها جلوگیری کرد. اولین گام برای درمان اسهال گوسفندان، نگهداری از آنها در یک محیط تمیز می باشد. از دیگر راه های درمان استفاده از دارو های می باشد که سبب درمان اسهال آنان می شود که می توان به آنتی بیوتیک، قرص اسهال دام اشاره کرد. توجه داشته باشید که باید حتما از داروی فلونکسین مگلومین به عنوان تزریق استفاده شود. از دیگر مواردی که برای درمان آنان بسیار حائز اهمیت می باشد، خوراندن ویتامین AD3E و خوراندن پودر ORS می باشد.

راه درمان سریع اسهال در گوسفندان

راه درمان سریع اسهال در گوسفندان

نتیجه گیری

در این مقاله به طور کامل با دلایل اسهال گوسفندان و راه درمان آن آشنا شدیم. توجه داشته باشید برای دارو و واکسن هایی که جهت درمان اسهال گوسفندان نیاز است را میتوانید از سایت زرین پخش به طور آنلاین خریداری کنید. علاوه بر استفاده از دارو باید حتما به محل نگهداری آنها توجه کنید که کامل تمیز باشد. برای اطلاعت بیشتر به سایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول

  1. راه درمان اسهال گوسفندان چیست؟
    برای درمان آنها ابتدا باید از داروهایی نظیر تتراسایکلین، کلیستین و دگزامتازون نیز استفاده شود.
  2. چگونه می توان از بروز بیماری اسهال در گوسفندان جلوگیری کرد؟
    برای پیشگیری ابتدا باید تمامی واکسن ها به موقع و درست تزریق شود. حتما پشم چینی ها مرتب انجام شود و همچنین جایگاه تمیز و بهداشتی جهت نگهداری آنها فراهم شود.
  3. آیا می توان به راحتی اسهال در دام را درمان کرد؟
    بله. ابتدا باید به کمک دامپزشک نوع اسهال و علت آن تشخیص داده شود سپس با استفاده از دارو ها آن را درمان کنیم.
2.9/5 - (33 امتیاز)

۱ نظر در “دلایل اسهال در گوسفندان و راه های درمان آن

  1. علی گفت:

    خیلی کامل و مفید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 10 =