علت نفس نفس زدن گوسفندان و بره های شیری

نفس نفس زدن گوسفندان

چرا نفس نفس زدن گوسفندان و بره های شیری بسیار رایج است؟

از گذشته تا به الان دامداران با مشکلاتی از قبیل بیماری های گوسفندان مواجه هستند. به این دلیل که انسان از گوشت، پشم، شیر و پوست گوسفندان استفاده می کند به طور مسلم اگر گوسفندان بیمار باشند بیماری ها آنها از طریق استفاده های که انسان از آن می کند به راحتی به انسان سرایت می کند. در برخی از مواقع بیماری های که از طرف گوسفندان به انسان سرایت می شود جدی و خطرناک است که موجب مرگ انسان نیز می شود. از طرفی انتقال بیماری ها در بین گله نیز موجب تلفات بیشتر گوسفندان و ضرر مالی برای دامدار می شود..البته این روزها با پیشرفت هایی که در صنعت دامپزشکی شدده است بسیاری از بیماری های گوسفندان قابل درمان است. اما شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که علت نفس نفس زدن گوسفندان و اینکه چه علائم و راه درمانی دارد. با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

دلایل نفس نفس زدن گوسفندان و بره های شیری چیست؟

گوسفندان به طور ذاتی گله را دوست دارند و ترجیح می دهند در کنار دیگر گوسفندان بمانند اما در برخی از مواقع بی حال هستند و انزوا طلبی را برمی گزینند. انزوا طلبی گوسفند و دور شدن از گله به سادگی نشان از بیماری گوسفندان است. از طرفی در مواقعی که گوسفندان نسبت به غذاخوردن بی میلی نشان می دهند این خود نشان از بیماری در گوسفندان است.

علت نفس نفس زدن گوسفندان و بره های شیری ممکن است به خاطر برخی از عوامل بیماری زا باشد. اما برای شناسایی دقیق این بیماری در گوسفندان بهتر است بیماری هایی که منجر به این علائم در گوسفندان می شود را شناسایی و مورد بررسی قرار داد. از مهمترین علت نفس نفس زدن گوسفندان و بره های شیری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نفس نفس زدن گوسفندان به علت بیماری ذات الریه

ذات الریه یکی از بیماری های شایع در گوسفندان است که مهمترین علت نفس نفس زدن گوسفندان و بره های شیری است. طی این بیماری دستگاه گوارش گوسفندان و بره ها درگیر خواهد شد و با هربار نفس کشیدن گوسفندان و بره ها، باکتری ها در فضا پخش خواهند شد و به دیگر گوسفندان سرایت خواهند کرد. بنابراین برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید مراقبت های لازم را انجام داد تا دیگر گوسفندان مبتلا نشوند. عواملی که موجب بروز این بیماری در گوسفندان و بره های شیری می شوند شامل تراک زیاد دام ها، نبود تهویه مناسب، تغذیه بیش از اندازه با شیر، عدم تغذیه دام با آغوز جدید، کمبود برخی از ویتامین، خیس و مرطوب بودن محل نگه داری گوسفندان، سرمای زیاد محل نگهداری گوسفندان و کم توجهی به نکات بهداشتی در دامداری است. البته دامپزشک برای درمان ذات الریه می توانید از آنتی بیوتیک هایی همچون پنی سیلین ها و تتراسایکلین ها  نیز استفاده کنید.

نفس نفس زدن گوسفندان به علت بیماری ذات الریه

بیماری ذات الریه در گوسفندان

اثر آنفلوانزا در نفس نفس زدن دام

یکی از علت نفس نفس زدن گوسفندان و بره های شیری نیز آنفلوانزا است. جالب است بدانید این بیماری بین دام و انسان مشترک است و در صورت مبتلا شدن گوسفندان و بره های شیری به این بیماری، سرفه های مکرری از گوسفندان بیماری شنیده می شود و سرفه ها نیز با تب های شدید همراه خواهد بود که گوسفندان در وضعیت بی حالی شدید قرار می گیرند. درمان آنفلوانزا با استفاده از دارو ترامایسین و لیلیور امکان پذیر خواهد بود.

اثر آنفلوانزا در نفس نفس زدن دام

بیماری آنفلوانزا در گوسفندان

نفس نفس زدن دام به علت بیماری آنتروتوکسمی

از بیماری های دیگری که علت نفس نفس زدن گوسفندان و بره های شیری است می توان به بیماری آنتروتوکسمی اشاره کرد. در صورت وارد شدن سموم بیش از حد به روده، این بیماری به وجود می آید که در دستگاه گوارش را درگیر خواهد کرد که البته نیز بسیار خطرناک است. پرخوری شدید گوسفندان نیز موجب به وجود آمدن التهاب شدید در روده می شود. از علائم این بیماری می توان به مواردی همچون زمین گیر شدن، تشنج، اسهال، پرخون شدن شیر، تغییرات کلیه و نفس نفس زدن زیاد اشاره کرد. برای درمان این بیماری نیز از واکنس های  آنتروتوکسمی استفاده می شود. البته با ترزیق واکسن آنتی توکسین دی و سی در دام های جوان می توان از مبتلا شدن آنها به این بیماری جلوگیری کرد.

بیماری زبان آبی در گوسفندان

بیماری زبان آبی یکی از بیماری های رایج در گوسفندان و بره های شیری است . این بیماری توسط گزش ریز پشه به وجود می آید که می توان بیان کرد که این بیماری ویروسی است. ترشح بزاق، تب و نفس نفس زدن زیاد از علائم این بیماری است. در برخی از موارد دیده می شود که لب گوسفندان خونی است و چرک از این ناحیه بیرون می آید.

در بیماری زبان آبی پیشگیری اهمیت قابل توجهی دارد . بهتر است در صورت بروز این علائم سریع گوسفندان بیمار را از بقیه گوسفندان خارج کنید. شیوع این بیماری در فصل تابستان به دلیل وجود حشرات شایع تر است. یک راه حل ساده در فصل گرما برای دور کردن حشارات از دام  استفاده از پیرتروئیدهای سنتتیک و ارگانو فسفات ها استفاده است.

بیماری پیروپلاسموز در گوسفندان

علت  نفس نفس زدن گوسفندان و بره های شیری نیز به دلیل بیماری پیروپلاسموز هست. در صورت مبتلا شدن گوسفندان به این بیماری شاهد نفس نفس زدن آنها خواهید بود.

این بیماری یک بیماری انگلی به نام انگل بابزیا است که منجر به علائم همچون لاغری مفرط، کم خونی، بی اشتهایی، بالا رفتن تب، بالا رفتن ضربان قلب ، ادرار کف آلود و چشم های زرد در گوسفندان می شود. مهمترین  دارویی که برای درمان این بیماری در گوسفندمورد استفاده قرار می گیرد، داروی ضد انگل کنه ایمیدوکارب دی پروپیونات  است.

سخن پایانی

نفس نفس زدن گوسفندان و بره های شیری به دلیل وجود برخی از بیماری های مختلفی بود که در این مقاله آنها را بیان کردیم اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که در صورت علائم بیماری در گوسفندان برای جلوگیری از سرایت این بیماری در دیگر گوسفندان حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره نفس نفس زدن گوسفندان

  1. آیا گرمای بیش از حد در دامداری موجب استرس گرمایی در گله گوسفندان می شود؟
    بله استرس گرمایی در دامداری به دلیل شرایط آب و هوایی در محیط دامداری ایجاد می شود  و منجر به مواردی همچون کاهش وزن بره ها، کاهش جفت گیری، کاهش نرخ باروری می شود.
  2. برای جلوگیری از استرس گرمایی در محیط دامداری چه باید کرد؟
    برای جلوگیری از بروز استرس گرمایی در محیط دامداری بهتر است با برنامه ریزی جلو بروید و با مدیریت کردن و همچنین کاهش درجه حرارت دما در محیط دامداری این مشکل را به بهترین شکل حل کرد.
  3. علائم بروز استرس گرمایی در گوسفندان چیست؟
    استرس گرمایی در گوسفندان  موجب تغییراتی در رفتار آنها می شود که می توان کاهش میزان مصرف خوراک دام ها، تغییر یا افزایش میزان تنفس، عدم تحرک، ایستادن در سایه  و افزایش میل خوردن انها به آب از وجود استرس گرمایی در گوسفندان پی برد.
3.4/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 14 =