پلاک کوبی دام چیست و نحوه پلاک گذاری دام چگونه است؟

پلاک کوبی دام چیست

پلاک کوبی دام چیست؟ و چرا پلاک گذاری دام انجام می شود؟

در صنعت دامداری با استفاده از پلاک کوبی دام، به راحتی دام ها از یکدیگر تشخیص داده می شوند. این روش یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از قاچاق دام نیز به حساب می آید. در واقع دامداران با استفاده از پلاک کوبی دام مدیریت بیشتری بر دام خود دارند. ما در این مقاله به موضوع پلاک کوبی دام و نحوه پلاک گذاری دام می پردازیم پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

در صنعت دامداری پلاک کوبی دام اهمیت ویژه ای در مدیریت کردت دام دارد و البته این روش مدیریت  بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و البته باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز می شود. اگرچه این روش زمان زیادی می برد اما نسبت به سایر روش های مدیریت دام مزیت های زیادی در شناسایی و ردیابی دام دارد و البته بسیار کاربردی نیز می باشد.

مزیت های پلاک کوبی دام چیست؟

پلاک کوبی دام چیست؟ اغلب افراد با این سوال مواجه هستند که در دامداری این روش به چه شکل انجام می شود و اینکه چه مزیت های دارد؟ مدیریت و کنترل کردن تک تک دام از مهمترین مزیت استفاده از این روش در دامداری است.

پلاک کوبی به دامدار کمک می کند که نظم بیشتری را در محیط برقرار کند به عنوان مثال برای شناسایی دام نیاز به شناسایی تک تک دام ها نیست بلکه از طریق پلاک کوبی که هر دام می توان به مشخصات و شرایط سلامتی دام پی برد. پلاک کوبی دام دارای مزیت های زیادی به شرح زیر نیز می باشد:

مزیت های پلاک کوبی دام چیست؟

مزیت پلاک کوبی دام

شناسایی ساده جنسیت دام

شاید با نگاه انداختن به اندام های جنسی دام در همان نگاه اول بتوان جنسیت دام را مشخص کرد اما به احتمال زیاد این کار وقت گیر بوده و در برخی از اوقات نیز کار سخت تر خواهد شد. اما با استفاده از پروش پلاک کوبی می توان در کمترین زمان با خواندن مشخصات روی پلاک به جنسیت دام پی برد. از طرفی در صورت تجمع جنسیت نرم و ماده در کنار هم سریع می توان آنها را از یکدیگر جدا کرد.

مشخص کردن سن دام

حدس زدن دقیق سن دام امری سخت و در برخی اوقت نیز کمی غیر مممکن است  که البته با پلاک گذاری می توان سن دقیق دام را مشخص کرد. بر روی پلاک مشخصاتی از قبیل سال تولد، جنسیت و سایر موارد نیز ثبت می شود.

جداسازی دام های بیمار

اگر در گله دام، مواردی بود که مشکلات تب برفکی، بیماری های مسری و غیر مسری و همچنین ورم پستان داشتند با مشاهده پلاک کوبی دام می توان دام های مریض را از دام های سالم جداکرد و دام های بیمار را تا زمان بهبودی کامل قرنطینه کرد.

جداسازی دام های بیمار

جداسازی دام های بیمار

شناسایی میش ها چند قلوزا

برخی از میش های که چند قلوزا هستند و برای دامدار سودهی بالایی دارند به راحتی با پلاک کوبی تشخیص داده می شوند و از این طریق دامدار از این دام ها مراقبت ویژه ای به عمل می آورد. البته پلاک کوبی دام دارای مزیت های دیگری نظیر فروش آسان تر، مدیریت بهتر و شناسنامه کردن دام ها نیز هست که در صنعت دامداری همه این موارد اهمیت بالایی دارند.

نحوه نصب پلاک ها بر روی گوش دام چگونه است؟

در زمان پلاک کوبی، پلاک ها با مشخصاتی که بر روی آنها نوشته شده است در پایین ترین ناحیه غضروفی گوش نصب می شوند و در واقع بیرونی ترین ناحیه گوش جای مناسبی برای پلاک کوبی است. بر روی پلاک ها علاوه بر مشخصات دام اطلاعات دیگری نیز همچون سال تولد بر روی آن نوشته می شود. پلاک ها رنگ های متفاوتی دارند که قرار گیری آن در گوش چپ یا راست جنسیت دام، نژاد پدری و نوع تولد را هم نشان می دهد.

مراحل پلاک کوبی دام

لازم به ذکر است بدانید که پلاک کوبی دام با یک سری مراحل نیز همراه می باشد. برای انجام آن باید مراحل زیر را به درستی نیز انجام دهید. ناگفته نماند که توصیه می کنیم انجام آن توسط دامپزشک صورت بگیرد.

انتخاب محل دقیق پلاک

در ابتدای کار بهتر است مکان مناسبی را انتخاب کنید و البته وقت و زمان کافی را برای این کار داشته باشید. به این نکته دقت داشته باشید که فاصله پلاک تا ابتدا گوش بیش از ۵ سانتی متر نباشد. در صورت عدم توجه به این موضوع و کوبیدن پلاک در فاصله بیشتر موجب پاره شدن پلاک یا برچسب توسط حیوان می شود. پلاک باید بالا یا پایین رگ گوش حیوانات کوبیده شود. استفاده از پلاک های بزرگتر موجب خوانایی مشخصات دام می شود. بهترین زمان برای پلاک کوبی دام در فصل گرما است به این خاطر که گوش انعطاف پذیری بهتری با قرار گیری پلاک در خود دارد. البته اگر در فصل زمستان مجبور به انجام چنین کاری شدید بهتر است در ابتدا پلاک ها را در آب گرم قرار دهید و بعدا آن را بر گوش دام بکوبید. به این نکته توجه داشته باشید که برای انجام به ابزار هایی مانند سوزن نازک، انبردست بزرگ و پنس نیاز دارید.

توصیه می کنیم در زمان پلاک کوبی باید پلاک درون پنس قرار گیرد و البته در جای مناسب و با استفاده از ابزارها این کار انجام گیرد. اما بهتر است برای انجام پلاک کوبی دو نفر باشید تا شخص دوم بتواند دام را به خوبی در دست بگیرد تا در زمان پلاک کوبی هیچ حرکتی نکند در مرحله آخر نوبت به سوراخ کردن گوش با کمک ابزار مخصوص می رسد. در زمان فشار دادن اگر محل نصب دچار خونریزی شد بهتر است یک اسپری ضد عفونی کننده در کنار خود داشته باشید تا زخم عفونت نکند.

سخن پایانی

پلاک کوبی دام بهترین روش مدیریت و در دست گرفتن گله است که به راحتی دامدار می تواند دام ها را شناسایی و در صورت بیمار بودن آنها از گله خارج و قرنطینه کند و تا زمان بهبودی از گله دور نگه دارد.

بهترین زمان برای انجام پلاک کوبی در فصول گرم سال است.ما در این مقاله به موضوع پلاک کوبی دام چیست؟ و نحوه پلاک گذاری دام چگونه است؟ پرداختیم و در این رابطه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای شما مفید واقع شود.

سوالات متداول

  1. آیا در شرایط آب و هوایی مشخصات نوشته شده روی پلاک ها حفظ خواهد شد؟
    نگران این قضیه نباشید بلکه پلاک ها کیفیت بالایی دارند و طوری طراحی شده اند که در شرایط آب و هوایی و در دماهای مختلف نیز هیچ تغییراتی در آنها ایجاد نمی شود.
  2. آیا هر دام پلاک گوش مخصوصی دارد؟
    بله برای هر دام پلاک مخصوص با توجه به مشخصات دام تولید می شود و استفاده از یک پلاک گوش برای چندین دام  به هیچ وجه قابل قبول نیست.
  3. آیا پلاک گوش ها کیفیت های مختلفی داند؟
    بله تولید کنندگان زیادی هستند که انواع مختلفی از پلاک گوش را با کیفیت های مختلفی تولید می کنند. البته پلی اورتان  یک ماده بسیار بادوام است که در پلاک گوش های با کیفیت به کار می رود .
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + شانزده =