بیماری سالمونلوز در طیور

بیماری سالمونلوز در طیور

درمان سالمونلا در پرندگان

باکتری سالمونلا عامل ابتلا به بیماری عفونی سالمونلوز می باشد که علاوه بر دام و طیور، انسان ها را نیز آلوده می کند. این باکتری در برابر انواع آنتی بیوتیک به شدت مقاوم بوده و درمان آن دشوار می باشد. بیماری سالمونلوز در طیور بیش از دیگر دام ها شایع بوده و باکتری مذکور بیشتر در دستگاه گوارش آنها تکثیر می یابد.

همانطور که میدانید برای درمان یا جلوگیری از گسترش عفونت آنتی بیوتیک ها تجویز می شوند. اما سالمونلا به راحتی از بین نرفته و مقاومت بالایی در برابر آنتی بیوتیک ها نشان می دهد، به همین خاطر برای سرکوب باید دفع شوند. به این شکل که پروبیوتیک ها به رژیم غذایی پرنده اضافه شده و با هضم لاکتوز در روده، باکتری ها نیز سرکوب می شوند. در واقع هضم لاکتوز سیستم ایمنی را تقویت کرده و سرعت رشد سالمونلا را کاهش می دهد.

درمان سالمونلا در پرندگان

درمان باکتری سالمونلا در پرندگان

رژیم غذایی طیور مبتلا به سالمونلوز

برای کنترل بیماری سالمونلوز در طیور باید انواع افزودنی حاوی پروبیوتیک را به غذای آنها اضافه کنید. در ضمن همراه با تنظیم رژیم غذایی به مدت یک سال و دو ماه آنها را کمتر در معرض نور قرار دهید. رژیم غذایی طیور را به گونه ای تنظیم کنید که گلوکز و اسیدهای آمنه کافی به بدن آنها برسد. علاوه بر این باید میزان اسیدیته چینه دان آنها را افزایش دهید.

پرریزی طیور را دائما کنترل کنید، چرا که پرریزی طیور آلوده به این باکتری عامل انتشار بیماری می باشد. توصیه می شود پس از تشخیص بیماری سالمونلوز در طیور آنها را قرنطینه کرده و حتما ارتباط خود با آنها را کنترل نمایید چرا که در مرغ ها و جوجه های مرده و آلوده احتمال انتقال بیماری به انسان بیشتر است.

شیوع بیماری سالمونلوز در طیور

اصلی ترین دلیل انتشار سالمونلا نفوذ باکتری به تخم های مرغ تخم گذار است. به این شکل که باکتری در تخمدان مرغ تکثیر یافته و با احتمال کمتر از 50 درصد تمام جوجه ها، آلوده پرورش می یابند. جوجه های مبتلا نیز آب و دان های دیگر طیور را آلوده می کنند به همین خاطر توصیه می شود بر بهداشت تغذیه طیور نظارت داشته باشید.

در کل اگر جوجه های آلوده و سالم در یک مکان مستقر باشند انتقال باکتری قطعی خواهد بود. به همین خاطر در صورت مشاهده علائم بیماری سالمونلوز در طیور تمام پرندگانی که فاقد نشانه های عفونت هستند را نیز تحت نظر دامپزشک قرار دهید.

شیوع بیماری سالمونلوز در طیور

دلیل شیوع بیماری سالمونلوز در طیور

پیشگیری از ابتلا و شیوع بیماری سالمونلوز در طیور

پس از تخم گذاری، تخم ها را حرارت دهید، برای حرارت دادن می توانید از موارد زیر پیروی کنید.

  • حرارت دادن تخم ها در دمای 60 درجه
  • قرار دادن آنها در آب 57 درجه
  • حرارت دادن تخم ها با لامپ های مادون قرمز
  • ضد عفونی کردن آنها
  • از بین بردن باکتری های روی تخم ها با اشعه

علائم ابتلا به سالمونلوز

نشانه های ابتلا به سالمونلوز در جوجه ها ضعف، عدم رشد یا کندی رشد، مشکل تغذیه، خواب آلودگی یا بی حالی، سفید بودن بافت اطراف مقعد، ضعف بینایی، تغییر شکل بال ها و … نیز می باشد.

مرغ تخم گذار بالغ مبتلا به این عفونت دچار کاهش تخم گذاری، سوء هاضمه، اسهال، تغییر رنگ، چروکیدگی تاج، پرهای ژولیده، تب و … می شود.

بیماری سالمونلوز در طیور کشنده است؟

احتمال مرگ و میر بیماری سالمونلوز در طیور در 3 هفته اول بیماری بسیار بالا می باشد. در ضمن پرنده های ماده و مسن را برای جلوگیری از ابتلا به عفونت تحت نظر گرفته و مرتب به سلامت و بهداشت آنها رسیدگی نمایید. چرا که طیور مسن در برابر باکتری بسیار ضعیف بوده و مرغ های تخم گذار یا دیگر پرنده های ماده نیز در صورت درگیری به این باکتری طیف گسترده ای از شیوع عفونت میان دیگر طیور و انسان را به همراه خواهند داشت. پرنده های سبک بال نسبت به مرغ و خروس مقاومت بیشتری در برابر عفونت نشان می دهند.

بیماری سالمونلوز در طیور کشنده است؟

آیا بیماری سالمونلوز در طیور کشنده است؟

نتیجه گیری

باکتری سالمونلا با تکثیر در دستگاه گوارشی طیور به خصوص مرغ و خروس آن ها را به بیماری سالمونلوز مبتلا می کند. این بیماری در مرغ های ماده به تخم ها سرایت می کند و جوجه هایی آلوده پرورش می یابند. در صورت تماس های مخاطی از طریق دیگر نیز احتمال انتقال بالا است. این عفونت گاهی اوقات کشنده بوده و در برابر آنتی بیوتیک ها و دارو درمانی بسیار مقاوم می باشد.

سوالات متداول

  1. علاوه بر مرغ و خروس کدام گونه از پرندگان به این بیماری مبتلا می شوند؟
    مرغابی، بلدرچین، قرقاول، بوقلمون، کبوتر، قناری، کلاغ، طوطی و … مستعد ابتلا به بیماری سالمونلوز می باشند.
  2. علائم بیماری سالمونلوز در کبوتران کدامند؟
    خاراندن، قرمزی چشم، کاهش وزن و مصرف آب بیش از اندازه در کبوتر مبتلا به این بیماری ظاهر می شوند.
  3. بیماری سالمونلوز در طیور به اندام داخلی نیز آسیب می زند؟
    بله عملکرد کبد، کلیه، قلب و طحال نیز با مشکل مواجه شده و در کالبد شکافی نیز آسیب های وارده قابل مشاهده هستند.
چه امتیازی می دهید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + یازده =