بیماری پاراتوبرکلوزیس در دام

بیماری پاراتوبرکلوزیس در دام

علائم و درمان بیماری جونز یا پاراتوبرکلوزیس

عامل بیماری جونز، مایکوباکتریوم آویوم است که خانواده ای از باکتری های بیماری زا بوده و یکی از زیر شاخه های آن پاراتوبرکلوزیس ها هستند. طبق فرضیه دامپزشکان بیماری پاراتوبرکلوزیس دام به عارضه کرون انسان که روده را درگیر می کند شباهت دارد و علائم آنها نیز تا حدی مشابه هستند.

باکتری پاراتوبرکلوزیس

این باکتری بسیار مقاوم بوده و ساختار لیپیدی آن باعث می شود در برابر ضدعفونی کننده ها مقاوم باشد. ریشه کن کردن پاراتوبرکلوزیس به این دلیل دشوار است که ماه ها در مدفوع زنده می ماند حتی در صورتی که آب و خوراک گاو و گوسفند به این باکتری آلوده باشند دام را درگیر می کند البته عارضه پاراتوبرکلوزیس نسبت به عفونت ها و بیماری های دیگر سرعت انتقال کمی دارد، شرایط پیشگیری و کنترل به آسانی فراهم می می باشد.

درمان و پیشگیری از پاراتوبرکلوزیس در دام

از آنجا که شباهت هایی میان این عارضه و کرون وجود دارد تشخیص بیماری بسیار دشوار بوده و درمان آن نیز فرایندی طولانی و پیچیده دارد. با توجه به مزمن بودن این بیماری در دام بهتر است تا حد امکان از ابتلای گاو و گوسفند به آن جلوگیری کنید. این بیماری عفونی بوده و باکتری از محیط خارجی نیز می تواند بدن را درگیر کند. با این اوصاف امکان پیشگیری و کاهش آمار ابتلا به بیماری پاراتوبرکلوزیس فراهم می باشد. به اینگونه که باید با رعایت بهداشت و تهیه غذای عاری از باکتری بدن دام را در برابر نفوذ باکتری ها مصون کنید.

درمان و پیشگیری از پاراتوبرکلوزیس در دام

درمان و پیشگیری از بیماری پاراتوبرکلوزیس در دام

این مسئله از درمان اهمیت بیشتری دارد چرا که گاوهای مبتلا را باید به گونه ای درمان کنید که عفونت سرکوب و کاملا ریشه کن شود. پروسه درمان بیماری پاراتوبرکلوزیس در دام بسیار دشوار می باشد. حتی می توان گفت در برخی شرایط این عارضه غیر قابل درمان است. در صورتی که تعداد زیادی از دام ها به این عفونت مبتلا شوند. هزینه و زمان بسیاری باید صرف درمان آنها کنید. در نتیجه برای حفظ سلامت دام به خصوص گاوهای شیری پیشگیری را در اولویت قرار دهید.

برای پیشگیری از بروز بیماری پاراتوبرکلوزیس در دام باید گاوهای آلوده را قرنطینه کنید، به هیچ عنوان اجازه ندهید مدفوع آنها در محدوده نگهداری دیگر گاوها باقی بماند، در مراتع و چراگاه ها از کودهای دامی استفاده نکنید.

در ضمن ابتلا گوساله ها پس از زایمان به مراتب بیشتر از گاوها می باشد در نتیجه آنها را در مکانی جداگانه نگهداری کنید.

راه های تشخیص عفونت کولون در گاو و گوسفند

برای اطلاع از سلامت گاو و گوسفند نسبت به پاراتوبرکلوزیس باید 15 گرم از مدفوع آنها را مورد آزمایش قرار دهید. لازم به ذکر است که این آزمایش را باید 6 ماه یکبار انجام دهید. اینگونه اگر عفونت در مراحل اولیه پیشروی باشد و شما مطلع شده و سرکوب باکتری آسان تر خواهد بود.

راه های تشخیص عفونت کولون در گاو و گوسفند

اطلاع از راه های تشخیص عفونت کولون در گاو و گوسفند

علائم عفونت مایکوباکتریوم آویوم در دام

بروز بیماری پاراتوبرکلوزیس در دام نشانه هایی بارز به همراه دارد که باعث می شود سلامت گاو یا گوسفند را مورد بررسی قرار دهید. این نشانه ها به دو دسته بالینی و کالبد گشایی تقسیم می شوند.

علائم بارز بیماری پاراتوبرکلوزیس در دام:

  • کاهش وزن با وجود تغذیه مناسب
  • خیز فکی
  • مدفوع نرم و بدون بو
  • اسهال
  • ضعف در تولید شیر

علائم کالبد شکافی دام:

درگیری انتهای کولون روده با ضایعات (قسمتی از دیواره روده که ضخیم تر از حالت طبیعی و چین خورده است.) و پراکندگی آنها در سراسر بافت روده که نشان دهنده بیماری مزمن می باشد.

علت ابتلا به بیماری پاراتوبرکلوزیس

بیماری پاراتوبرکلوزیس در دام انتقال آهسته ای دارد و به آسانی می توان از انتقال آن پیشگیری کرد. اما در هر صورت عواملی موجب ابتلای گاو دیگر نیز می شوند. همچنین عفونت های معمولی در بدن احتمال درگیری به این باکتری را افزایش می دهند.

  • عفونت داخلی رحم
  • مصرف شیر زائد
  • مصرف ارگانیسم های آغوز
  • مدفوع گاوهای مبتلا که برای مدت طولانی پاراتوبرکلوزیس را زنده نگه می دارند.
  • مصرف شیر از گاو آلوده توسط گوساله
علت ابتلا به بیماری پاراتوبرکلوزیس

بیان علت ابتلا به بیماری پاراتوبرکلوزیس

نتیجه گیری

بیماری یا عفونت پاراتوبرکلوزیس در دام یک عارضه مزمن است که درمان آن دشوار و حتی در برخی موارد غیر ممکن می باشد. به همین خاطر پیشگیری از بروز این عفونت در گاو و گوسفند بسیار توصیه می شود. در صورت مشاهده اسهال و کاهش وزن با وجود اشتهای نرمال، گاو را قرنطینه کنید و مدفوع آن یا آب آلوده را از دامداری خارج کنید. اینگونه احتمال انتقال را به حداقل می رساند.

سوالات متداول

  1. احتمال ابتلا به پاراتوبرکلوزیس در چه زمانی بیشتر است؟
    بیشترین آمار ابتلا در گوساله هایی بوده است که کمتر از 30 روز سن دارند.
  2. علاوه بر گاو و گوسفند کدام یک از پستانداران به پاراتوبرکلوزیس مبتلا می شوند؟
    بز و گوزن نیز مستعد ابتلا به این عفونت می باشند.
  3. دمای بدن دام پس از ابتلا بالا می رود؟
    خیر بیماری پاراتوبرکلوزیس در دام با تب همراه نمی باشد.
چه امتیازی می دهید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 5 =