اهمیت حمام سم دام و چگونگی انجام آن

اهمیت حمام سم دام

اهمیت حمام سم دام

وجود لنگش در میان گاو و گوسفندان یکی از چالش های مهم در دام می باشد که مشکلاتی را بر جسم دام می گذارد. زیرا علاوه بر درد، حیوانات با کاهش میزان شیر، کمبود وزن و کاهش تولید مثل مواجه می شوند. در این صورت هزینه ی بالایی به دامدار تحمیل می شود. اگر سم دام حین چرا اسیب ببیند ممکن است با زخم شدن دچار عفونت و باکتری شود. این اتفاق موجب لنگش در دام می شود. حمام سم دام یکی از روش های پیشگیری از لنگش است و در کنترل بیماری های عفونی در دام موثر است.

این راهکار در بسیاری از کشورها مورد استقبال قرار گرفته است. در تحقیقات اخیر متوجه شده اند که دامدارانی که به طور منظم از حمام سم برای دام خود استفاده کرده اند، لنگش کمتری را در دام مشاهده کرده اند و میزان شیر دام انها نیز افزایش پیدا کرده است. با اینکه حمام سم هزینه نسبتا بالایی را دارد اما در برابر هزینه درمان لنگش ناچیز است. در ادامه این مطلب از واکسن دام، مزایا و نکات مهم در حمام سم دام را بررسی می کنیم.

مهم ترین عوامل در پیشگیری از لنگش

برای پیشگیری از لنگش در دام باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • استفاده ماهانه دام بالغ یا نابالغ از حمام سم دام
  • برای سلامتی سم، دام ها باید 12 ساعت در حال خوابیده باشند.
  • استفاده از سولفات روی و فرمالین در هنگام حمام سم برای درمان گندیگی سم
  • سالانه باید دو بار سم چینی شوند، یک بار قبل از خشک کردن دام یک بار هم 80 تا 150 روز بعد از زایش
  • استفاده از علوفه تازه برای تغذیه دام(دارای مواد معدنی و ویتامین)
  • بررسی و نمره دهی منظم به دام ها
  • اجتناب از تغییر شدید و ناگهانی جیره خوراکی
  • ایجاد محیطی پاکیزه و رعایت بهداشت دام از لحاظ رطوبت و باقی مانده فضولات
  • بررسی کوچیکترین تغییرات حرکتی دام
  • ریختن اهک ساختمانی در کنار اخر ابشخور و ورودی طویله

نکات مهم در حمام سم دام

حمام سم دام یکسری نکات دارد که در حین سم شوری گوسفندان باید رعایت شود:

  1. حمام سم باید در محل عبور دام قرار داشته باشد.
  2. گاوها باید پس از حمام سم باید وارد یک محیط خشک و تمیز شوند.
  3. دقت کنید که پس از عبور 200 گاو محلول ضد عونی کننده داخل حمام سم را عوض کنید.
  4. تعویض محلول داخل حمام سم به عواملی مانند میزان آلودگی دام، شرایط اب و هوا، محلول ضدعفونی کننده و غلظت مواد شیمیایی بستگی دارد.
  5. در بین بازه های زمانی محلول ضد عفونی کننده را پر کنید تا گاوها به محلول تازه دسترسی داشته باشند.
  6. قبل از اینکه بخواهید محلول را اضافه کنید، حمام سم را تخلیه کنید و اب ان را بشویید.
  7. حمام سم باید 3 تا 4 بار در هفته انجام شود که تعداد روزهای مورد نیاز برای استفاده از حمام به بهداشت دست و پاهای دام بستگی دارد.
  8. سلامت سم را برای میزان تاثیر حمام سم بررسی کنید.
  9. یکی از عواملی که در تاثیر حمام سم تاثیرگذار است، میزان صحیح استفاده از محلول ضدعفونی کننده به حمام سم می باشد، زیرا در مناطق خشک امکان دارد، تبخیر موجب تعلیظ مواد فعال محلول شود.

مواد مورد نیاز برای حمام سم

برای پیشگیری از این بیماری بهتر است، از قبل هر چیزی به نظافت دام رسیدگی کنید. در حمام سم دام از موارد زیر استفاده می شود:

استفاده از فرمالین برام حمام سم

فرمالین یک ماده شیمیایی با فرمول CH2O است. این ماده به عنوان یک ضدعفونی کننده، قارچ کش و حشره کش استفاده می شود. فرمالین در محیط های مختلف، مانند کود، ادرار، خاک و … اثر خود را حفظ می کند. این ماده مقاومت باکتریایی ایجاد نمی کند و پس از تخلیه خنثی می شود. فرمالین برای زخم ها مضر است و رشد گیاهان را نیز کاهش می دهد. در فصل زمستان باید در آب گرم حل شود تا غلظت آن به 5% برسد.

استفاده از فرمالین برام حمام سم

استفاده از فرمالین برام حمام سم

کاربرد سولفات مس در حمام سم

سولفات مس یک ماده معدنی با فرمول CuSO4 است. این ماده به عنوان یک قارچ کش، باکتری کش و ضدعفونی کننده استفاده می شود. سولفات مس به عنوان یک ماده سمی شناخته می شود و هنگام کار با آن باید دقت شود. استفاده از سولفات مس بر کیفیت شیر اثر می گذارد و آن را تغییر می دهد.

آنتی بیوتیک به عنوان ضدعفونی کننده در حمام سم

آنتی بیوتیک ها موادی هستند که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شوند. در حمام سم از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری های مضر استفاده می شود. از جمله آنتی بیوتیک هایی که در حمام سم دام استفاده می شود، می توان به اکسی تتراسایکلین اشاره کرد.

فواید حمام سم

برخی از فواید حمام سم عبارتند از:

  • پیشگیری از بیماری های عفونتی دام
  • کنترل بیماری های دام
  • تمیز کردن انگشتهای دام از آلودگی
  • جلوگیری از رشد عوامل بیماری زا مانند باکتری ها
  • پیشگیری از لنگش در دام ها
  • محکم کردن قسمت شاخی به خصوص کف سم به دلیل تحریک کراتینیزاسیون
فواید حمام سم

فواید حمام سم

علل استفاده از حمام سم

همانطور که گفتیم حمام سم در پیشگیری از لنگش و عوارض ان موثر است. همچنین این حمام عوامل عفونی لنگش را کنترل می کند و درماتیت و نکروباسیلوز را کاهش می دهد. یکی از دلایل استفاده ازاین حمام در دام، حفظ کیفیت بافت و سختی بافت شاخی می باشد. علاوه بر این در ضدعفونی وتمیز کردن انگشتان موثر است.

سخن پایانی

حمام سم دام یکی از روش های موثر در پیشگیری از لنگش و سایر بیماری های عفونی دام است. حمام سم یک سرمایه‌گذاری کوچک با بازدهی بسیار بالا است. این روش ساده و کم هزینه می تواند به بهبود سلامت دام ها و افزایش تولید آنها کمک کند. دامداران باید توجه داشته باشند که حمام سم باید به طور منظم و با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب انجام شود. همچنین، باید نکات ایمنی هنگام استفاده از حمام سم را رعایت کنند.

سوالات متداول درباره حمام سم دام

  1. چرا حمام سم دام مهم است؟
    لنگش یکی از مشکلات مهم در دام‌ها است که می‌تواند منجر به کاهش تولید شیر، افزایش هزینه‌های درمانی و حتی مرگ دام شود. حمام سم به‌طور موثری از لنگش و سایر بیماری‌های عفونی که می‌توانند باعث لنگش شوند، پیشگیری می‌کند.
  2. چه زمانی باید از حمام سم استفاده کرد؟
    به‌طور کلی، توصیه می‌شود که از حمام سم به‌طور منظم و حداقل 3 بار در هفته استفاده شود. اما میزان این حمام به میزان آلودگی دام بستگی دارد.
چه امتیازی می دهید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + سه =