پیشگیری از بیماری های واگیردار طیور

پیشگیری از بیماری های واگیردار طیور

بیماری های واگیردار طیور چیست؟

همانطور که میدانید در سطح کشور افراد زیادی در حال پرورش دهی طیور می باشند از همین رو پیشگیری از بیماری های واگیردار طیور برای آنان بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا اگر نتوانند از شیوع بیماری های واگیردار جلوگیری کنند با تلفات طیور خود روبرو می شوند و روزانه تعداد زیادی از آنها تلف می شوند که در واقع ضرر جبران ناپذیری به چرخه اقتصاد کشور وارد می شود. حتما می دانید که بیماری های واگیردار طیور اول از یک عفونت ساده شروع و در نهایت گسترده می شود. همچنین طیور های که دارای عفونت می باشند با علائم و نشانه هایی همراه می باشد که شامل مشکلات تنفسی، اسهال و فلج می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد پیشگیری از بیماری های واگیردار طیور موارد زیر را به دقت مطالعه کنید.

بیماری های واگیردار طیور چیست؟

مرگ طیور به علت بیماری های واگیر

مهم ترین بیماری های طیور و راه های درمان آن

به کلی کلی می توان بیماری های طیور را به به چند دسته تقسیم بندی کرد که شامل ژنتیک، مکانیکی، سمی و تغذیه ای باشد. لازم به ذکر است بگوییم که بیماری های عفونی که عامل اصلی آن ویروس ها، باکتری و قارچ ها می باشد. از طرف دیگر بیماری های انگلی که توسط یاخته ها، کرم و انگل ها به وجود می آیند. از مهم ترین بیماری شایع ای که در بین طیور ایجاد می شود در زیر اشاره شده است.

  • بیماری ویروسی نیوکاسل
  • بیماری ویروسی گامبورو در مرغ و خروس
  • عامل برونشیت عفونی در طیور

بیماری ویروسی نیوکاسل

این بیماری ویروسی را می توان یک بیماری کشنده معرفی کرد که می تواند تمامی پرندگان را درگیر کند. پیشگیری از بیماری های واگیردار طیور مانند نیوکاسل بسیار کشنده می باشد که بدون هیچ علائمی طیور را از بین می برد می توان به جرات گفت این بیماری در گله های طیور که واکسیناسیون انجام نمی شود مرگ و میر به 100 درصد هم خواهد رسید. از همین رو توصیه می کنیم حتما از واکسیناسیون استفاده کنید. تا با این روش بتوانید مرگ و میر را تا حدی کاهش دهید.

بیماری ویروسی نیوکاسل

مرگ طیور توسط بیماری ویروسی نیوکاسل

تشخیص بیماری نیوکاسل در مرغ و روش درمان آن به چه صورت می باشد؟

از آنجایی که این ویروس به راحتی می تواند چند هفته در محیط گرم و یا مرطوب زنده بماند از طرف دیگر می توان گفت در اثر کم آبی بو یا نور خورشید آن را از بین برد حتما برای پیشگیری از بیماری های واگیردار طیور نظیر بیماری نیوکاسل از برنامه واکسیناسیون استفاده کنید.

بیماری ویروسی گامبورو در مرغ

این بیماری مانند بیماری بالا بسیار در طیور شایع می باشد که با علائم و نشانه هایی همراه می باشد که شامل افسردگی، اسهال آبکی، کم آبی پرندگان می باشد. با استفاده از واکسن می توانید این بیماری ویروسی را ضعیف کنید و درصد واگیری آن را به سایر پرندگان کاهش دهید. برای پیشگیری از این بیماری باید تزریق واکسن به طیور در سن 1 تا 21 روزگی انجام شود.

بیماری برونشیت عفونی

ایبن بیماری بسیار عفونی و حاد می باشد که به راحتی می تواند جوجه را از بین ببرد هم چنین تولید تخم را بسیار کاهش متوقف کند. جهت پیشگیری از بیماری های واگیردار طیور مانند برونشیت عفونی بسیار از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. برای درمان و پیشگیری آن باید درجه حرارت و یکنواخت باشند و علاوه بر آن رژیم غذایی طیور از کیفیت بالایی برخوردار باشد. برای اینکه بتوانیم تلفات طیور را در این نوع بیماری ویروسی کاهش دهیم باید حتما واکسیناسیون را انجام دهیم زیرا انجام این کار بسیار روند پیشگیری بسیار موثر می باشد.

بیماری برونشیت عفونی

بیماری برونشیت عفونی در طیور

چگونه می توان بیماری مزمن تنفسی در طیور را کنترل و درمان کرد؟

معمولا این بیماری بیشتر در جوجه ها و بوقلمون هایی که به مایکوپلاسما گالی سپتیکوم آلوده می باشند رخ می دهد. در واقع این بیماری از باکتری به وجود می آید که سبب آسیب جدی به سیستم تنفسی طیور وارد می شود. برای درمان آن می توان از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد. زیرا توسط آنتی بیوتیک ها می تواند به روشی بیماری تنفسی را کنترل کنند.

نتیجه گیری

با توجه به نکاتی که در مقاله درباره پیشگیری از بیماری های واگیردار طیور بیان شد پی بردیم که راه اصلی پیشگیری از بیماری های واگیردار طیور استفاده از واکسن و یک رژیم غذایی مناسب برای طیور می باشد. برای خرید واکسن و دیگر داروهای دام و طیور می توانید به سایت ما مراجعه کنید و آن را با قیمت مناسب به صورت آنلاین خریداری کنید.

سوالات متداول

  1. چگونه می توان بیماری نیوکاسل را درمان کرد؟
    از آنجایی که این بیماری درمان قطعی ندارد اما می توان با انجام یک برنامه دقیق جهت انجام واکسیناسیون و تمرین امنیت زیستی آن را کنترل کرد.
  2. علائم بیماری برونشیت عفونی در طیور چیست؟
    از مهم ترین علائم این بیماری می توان به کاهش بسیار شدی تولید تخم در طیور اشاره کرد.
  3. چگونه می توانیم واکسن های لازم را برای بیماری ویروسی در طیور را خریداری کنیم؟
    توصیه میکنیم واکسن ها را از سایت زرین پخش خریداری کنید زیرا تمامی آنها از دارای تاریخ انقضا و مقرون به صرفه می باشد.
چه امتیازی می دهید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 14 =